Nio goda skäl att texta

Det finns i stort sett bara fördelar med att texta. Till exempel:

  • Över 1,5 miljoner svenskar har en hörselnedsättning. Alla behöver undertexter för att kunna uppfatta vad som sägs i videos med mera.
  • Viktigt även för flera grupper. Personer med annat förstaspråk, koncentrationssvårigheter och kognitiva funktionsnedsättningar har lättare att uppfatta vad som sägs i en video om de kan ta stöd av undertexter.
  • Nio av tio tittar utan ljud. Flera undersökningar visar att 85-90 procent har ljudet avstängt när de tittar på videor i mobilen.
  • Underlättar vid buller – och i tysta miljöer. Även personer som hör bra har nytta av textning på platser där det är mycket omgivningsljud, till exempel på bussen, på jobbet eller i andra situationer då det inte går att ha ljudet på utan att störa andra.
  • Fler förstår. När vi kan både höra och läsa det som sägs blir det lättare att ta till sig innehållet, visar studier.
  • Ger större genomslag. Undertexter ger ökat engagemang, mer interaktion och längre tittartid.
  • Förbättrar sökbarheten. Alla stora sökmotorer indexerar texten.
    Ord och fraser i undertexterna hjälper sökmotorerna att matcha sökningar med din video så att fler hittar den. Därmed får videon större spridning och genomslag.
  • Möjligt att översätta till fler språk. AI-verktyg kan översätta texten till andra språk, så att videon kan nå ännu fler.
  • Lagen ställer krav på textning. Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, den så kallade DOS-lagen, ställer krav på att offentliga aktörer ska texta förinspelade videos som läggs ut i webben, i sociala medier med mera.
    Den 28 juni 2025 träder EUs tillgänglighetsdirektiv kraft och införs i svensk lag genom Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet och förordningen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Den omfattar även privata aktörer och innebär att i stort sett allt audiovisuellt material på webben, i appar och med mera vara textat.