Stockholms län

Tillbaka till HRF.se
Mitt HRF För medlemmar
HörNet För förtroendevalda
Stockholms län

Stockholms län

  • Start
  • Om oss
  • Nyheter
  • Kalender
  • Kontakt
  • Slingkollen
    • Start
    • Om oss
      • Så påverkar covid-19 HRF och personer med hörselskada
      • Det här vill vi
        • Verksamhetsplan och budget
      • Bli medlem
      • Våra föreningar
        • Lokalföreningar
        • Intresseföreningar
          • Menièregruppen
      • Skaffa hörapparat
        • Så går det till
        • Hit vänder du dig
        • Sortimentet
        • Felaktiga påståenden
      • Vård och stöd
        • Vi stöttar dig när du ska prova ut hörapparat
        • Vårdens organisation
        • Tecken som stöd för talet
        • Hörhjälpmedel
        • Syn- och hörselinstruktörer
        • Texttelefoni
        • Ledsagning
        • Patientnämnden
      • Tips och information
        • Videoguide för din hörsel
        • Bra att veta från SOS Alarm
      • Fakta och statistik
        • Hörselvård i siffror
        • Nationellt kvalitetsregister
        • Distriktets rapporter
      • Föreningsinformation
        • Förslag till verksamhetsplan och budget 2021
        • Tips för digitala möten
        • Digitala årsmöten
      • Tema: Arbetsliv
        • Information från Arbetsförmedlingen
      • Här anmäler du dig!
    • Nyheter
    • Kalender
    • Kontakt
      • Styrelsen
      • Valberedningen
    • Slingkollen
    • Hörselvård i siffror
      • Vårdtagare
      • Besök
      • Utprovningar
      • Kostnader
      • Kvalitetsregistret och patientnämnden
    Stockholms länOm ossTips och informationBra att veta från SOS Alarm

    Bra att veta från SOS Alarm

    Skriv ut Lyssna

    Det var säkert en och annan som påmindes om hur sårbara vi är när det händer hemska saker som branden i Västmanland. Här är tips från SOS Alarm som kan vara bra att känna till. Mer information hittar du på www.sosalarm.se

    Viktigt Meddelande till Allmänheten

    Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) är en varning till allmänheten vid till exempel gasutsläpp, en stor brand eller annan allvarlig olycka. Varningen sker med en varningssignal, minst 2 minuter ljuder en 7 sekunders signal omväxlande med 14 sekunders tystnad. Det anges då också på SVT:s text-tv sida 100.
    Det går inte att få dessa meddelanden till mobiltelefonen, men man kan få meddelandet med mail om man är prenumerant på tjänsten som finns på SOS alarms hemsidawww.sosalarm.se

    Larma 112 med SMS

    Tjänsten är endast öppen för dig som är hörsel- och talskadad och kräver att du som är behörig registrerar dig via SOS Alarms hemsida.
    Efter att du registrerat dig kan du i en nödsituation sända ett sms till nummer 112 med så mycket information om händelsen som möjligt. Berätta kort vad som har inträffat och var det är. SOS-operatören ställer sedan fler frågor för att kunna sända rätt hjälp till rätt plats.

    112-appen

    SOS Alarm har en app som är gratis och kan laddas ner för iPhone och Android i App Store och på Google Play. När du ringer 112 via appen skickar telefonen automatiskt din position till SOS Alarm vilket gör det lättare för hjälpen att snabbt komma fram till rätt plats. Med hjälp av 112-appen kan du även:

    • få information om olyckor som sker närheten
    • ta emot VMA (viktigt meddelande till allmänheten) och annan liknande krisinformation
    • få mer kunskap om trygghet och säkerhet genom kristips, instruktionsfilmer med mera
    • lära dig om andra viktiga telefonnummer, exempelvis till Polisen och 1177 Vårdguiden

    In Case of Emergency

    Genom att ha en så kallad ICE-kontakt i sin telefon kan en anhörig snabbt kontaktas om du skulle hittas akut skadad eller sjuk. ICE är en förkortning av engelskans In Case of Emergency. Genom att lägga in ICE och ett nummer till en nära anhörig i din telefon kan till exempel ambulanspersonal snabbt få kontakt med dina anhöriga om du råkar ut för en olycka.
    Idag finns det flera typer av telefoner och så kallade smartphones är ofta av säkerhetsskäl kodlåsskyddade. Om du har en telefon av äldre modell kan du lägga in en ICE-kontakt i adressboken.
    Glöm inte att berätta för den du lagt in som ”ICE” så att personen vet om det.

    Dela och visa ditt engagemang för HRF

    • Facebook
    • Twitter
    Om oss
    • Så påverkar covid-19 HRF och personer med hörselskada
    • Det här vill vi
      • Verksamhetsplan och budget
    • Bli medlem
    • Våra föreningar
      • Lokalföreningar
      • Intresseföreningar
        • Menièregruppen
    • Skaffa hörapparat
      • Så går det till
      • Hit vänder du dig
      • Sortimentet
      • Felaktiga påståenden
    • Vård och stöd
      • Vårdens organisation
      • Vi stöttar dig när du ska prova ut hörapparat
      • Tecken som stöd för talet
      • Hörhjälpmedel
      • Syn- och hörselinstruktörer
      • Texttelefoni
      • Ledsagning
      • Patientnämnden
    • Fakta och statistik
      • Hörselvård i siffror
      • Distriktets rapporter
      • Nationellt kvalitetsregister
    • Tips och information
      • Videoguide för din hörsel
      • Bra att veta från SOS Alarm
    • Föreningsinformation
      • Förslag till verksamhetsplan och budget 2021
      • Tips för digitala möten
      • Digitala årsmöten
    • Tema: Arbetsliv
      • Information från Arbetsförmedlingen
    • Här anmäler du dig!

    Bli medlem i HRF

    Hörselskadades Riksförbund (HRF) är Sveriges största organisation för hörselskadade.

    Ge en gåva

    Tack vare ditt stöd kan HRF arbeta för bättre villkor för alla hörselskadade.

    Hörselvården i Stockholms län

    Vill du veta mer om hur hörselvården i länet fungerar? Klicka här!

    Lokala föreningar

    Här hittar du HRFs lokala föreningar i Stockholms län.

    Kontakta oss

    Stockholms län
    Kontaktsida

    Riksförbundet

    Hörselskadades Riksförbund (HRF)
    Tel: 08:457 55 00
    E-post: hrf@hrf.se

    Följ oss på Facebook
    Följ oss på Twitter
    Följ oss på Instagram
    Följ oss på LinkedIn

    Stöd HRFs arbete

    Bli månadsgivare
    Ge en gåva
    Minnesgåva

    HRFs 90-konton
    Plusgiro: 90 03 14-6, 90 00 73-8 (OCR-nr)
    Bankgiro: 900-0738

    Hörsellinjen

    Hörsellinjen
    För personlig rådgivning,
    ring tel 0771-888 000
    (vardagar kl. 9-15) eller
    mejla via formuläret på
    horsellinjen.se