Stockholms län

Tillbaka till HRF.se
Mitt HRF För medlemmar
HörNet För förtroendevalda
Stockholms län

Stockholms län

  • Start
  • Om oss
  • Nyheter
  • Kalender
  • Kontakt
  • Slingkollen
    • Start
    • Om oss
      • Så påverkar covid-19 HRF och personer med hörselskada
      • Det här vill vi
        • Verksamhetsplan och budget
      • Bli medlem
      • Våra föreningar
        • Lokalföreningar
        • Intresseföreningar
          • Menièregruppen
      • Skaffa hörapparat
        • Så går det till
        • Hit vänder du dig
        • Sortimentet
        • Felaktiga påståenden
      • Vård och stöd
        • Vi stöttar dig när du ska prova ut hörapparat
        • Vårdens organisation
        • Tecken som stöd för talet
        • Hörhjälpmedel
        • Syn- och hörselinstruktörer
        • Texttelefoni
        • Ledsagning
        • Patientnämnden
      • Tips och information
        • Videoguide för din hörsel
        • Bra att veta från SOS Alarm
      • Fakta och statistik
        • Hörselvård i siffror
        • Nationellt kvalitetsregister
        • Distriktets rapporter
      • Föreningsinformation
        • Förslag till verksamhetsplan och budget 2021
        • Tips för digitala möten
        • Digitala årsmöten
      • Tema: Arbetsliv
        • Information från Arbetsförmedlingen
      • Här anmäler du dig!
    • Nyheter
    • Kalender
    • Kontakt
      • Styrelsen
      • Valberedningen
    • Slingkollen
    • Hörselvård i siffror
      • Vårdtagare
      • Besök
      • Utprovningar
      • Kostnader
      • Kvalitetsregistret och patientnämnden
    Stockholms länOm ossVård och stödPatientnämnden

    Patientnämnden

    Skriv ut Lyssna

    På den här sidan hittar du information om patientnämnden och varför det är så viktigt att anmäla fel och brister i vården. Här kan du även läsa om hur du går tillväga för att kontakta patientnämnden och anmäla brister i vården.

    När ska man anmäla till patientnämnden?

    Du kan vända dig till patientnämnden med frågor och klagomål som rör all offentligt finansierad vård. Det gäller alltså både den regiondrivna hörselvården och den hörselvård som utförs på privata mottagningar som har avtal med Region Stockholm.

    Vänd dig till patientnämnden om du inte är nöjd med den vård eller det bemötande som du eller en närstående fått. Du kan även vända dig till patientnämnden om du har frågor om den vård som getts.

    Patientnämnden har ingen preskriptionstid. Du behöver alltså inte anmäla inom en viss tid.

    Varför är det viktigt att anmäla till patientnämnden?

    Genom att vända dig till patientnämnden kan du få en förklaring och svar på dina frågor. Det kan också resultera i att det sker en förändring inom vården, antingen i just din vård eller för vården i stort. Det är alltså viktigt för vården som helhet att du kontaktar patientnämnden när något inte gått rätt till.

    Oavsett om anmälaren väljer att göra ett skriftligt yttrande eller inte så noteras det i statistiken, utan den noteringen finns det inget underlag som visar på brister. Statistiken är viktig, både för regionen, för vårdgivarna och för HRF. Genom statistiken får vi signaler om vilka problem som förekommer inom hörselvården och som vi behöver verka för att hitta en lösning på. Statistiken ger oss ett viktigt underlag för vårt påverkansarbete. Till exempel är det ett verktyg i dialogen med politiker. Om de brister som finns inom hörselvården inte rapporteras in till patientnämnden är det svårare att påvisa problemen och därmed svårare att få politiker och tjänstepersoner att agera.

    En anmälan till patientnämnden är alltså inte bara viktig på individnivå, utan för hela hörselvården i Stockholms län.

    Hur anmäler man till patientnämnden?

    Så här går det till när du skickat in en synpunkt eller ett klagomål (från https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/Patientnamnden-Stockholm/Formular-Kontakta-mig-patientnamnden/):

    • Du får en bekräftelse med information om vem som handlägger ditt ärende.
    • Handläggaren kontaktar dig efter några dagar. Du kan också själv ta kontakt med handläggaren. Då får du reda på hur vi arbetar samt vilka andra du kan vända dig till med ditt klagomål.
    • Med ditt godkännande skriver förvaltningen till vårdgivaren och ber dem berätta om hur de ser på det som har hänt. De får en kopia på din anmälan med dina personuppgifter.
    • Vården får möjlighet att bemöta dina synpunkter, att förklara och reda ut det som hänt.
    • Förvaltningen skickar svaret i ett brev till dig. Det tar oftast drygt en månad innan du får svaret.
    • Vi hoppas att vården gett svar på dina frågor/synpunkter. Ibland kan dialogen med vården behöva fortsätta. Ärendet avslutas när det inte är nödvändigt, eller möjligt, att komma vidare.

    Det säkraste sättet att kommunicera med patientnämnden är att gå in via www.1177.se/Stockholm under Alla övriga tjänster, Lämna synpunkter och klagomål hos patientnämnden.

    På den här sidan hittar du ett formulär som du kan fylla i om du vill komma i kontakt med patientnämnden.

    Läs mer om patientnämnden på Region Stockholms hemsida.

    Dela och visa ditt engagemang för HRF

    • Facebook
    • Twitter
    Om oss
    • Så påverkar covid-19 HRF och personer med hörselskada
    • Det här vill vi
      • Verksamhetsplan och budget
    • Bli medlem
    • Våra föreningar
      • Lokalföreningar
      • Intresseföreningar
        • Menièregruppen
    • Skaffa hörapparat
      • Så går det till
      • Hit vänder du dig
      • Sortimentet
      • Felaktiga påståenden
    • Vård och stöd
      • Vårdens organisation
      • Vi stöttar dig när du ska prova ut hörapparat
      • Tecken som stöd för talet
      • Hörhjälpmedel
      • Syn- och hörselinstruktörer
      • Texttelefoni
      • Ledsagning
      • Patientnämnden
    • Fakta och statistik
      • Hörselvård i siffror
      • Distriktets rapporter
      • Nationellt kvalitetsregister
    • Tips och information
      • Videoguide för din hörsel
      • Bra att veta från SOS Alarm
    • Föreningsinformation
      • Förslag till verksamhetsplan och budget 2021
      • Tips för digitala möten
      • Digitala årsmöten
    • Tema: Arbetsliv
      • Information från Arbetsförmedlingen
    • Här anmäler du dig!

    Bli medlem i HRF

    Hörselskadades Riksförbund (HRF) är Sveriges största organisation för hörselskadade.

    Ge en gåva

    Tack vare ditt stöd kan HRF arbeta för bättre villkor för alla hörselskadade.

    Texta dina filmklipp

    Gör dina filmklipp tillgängliga på webben genom att texta. Det är enkelt, går fort och kostar ingenting.

    Kontakta oss

    Stockholms län
    Kontaktsida

    Riksförbundet

    Hörselskadades Riksförbund (HRF)
    Tel: 08:457 55 00
    E-post: hrf@hrf.se

    Följ oss på Facebook
    Följ oss på Twitter
    Följ oss på Instagram
    Följ oss på LinkedIn

    Stöd HRFs arbete

    Bli månadsgivare
    Ge en gåva
    Minnesgåva

    HRFs 90-konton
    Plusgiro: 90 03 14-6, 90 00 73-8 (OCR-nr)
    Bankgiro: 900-0738

    Hörsellinjen

    Hörsellinjen
    För personlig rådgivning,
    ring tel 0771-888 000
    (vardagar kl. 9-15) eller
    mejla via formuläret på
    horsellinjen.se