När ska man anmäla till patientnämnden?
Du kan vända dig till patientnämnden med frågor och klagomål som rör all offentligt finansierad vård. Det gäller alltså både den regiondrivna hörselvården och den hörselvård som utförs på privata mottagningar som har avtal med Region Stockholm.
Vänd dig till patientnämnden om du inte är nöjd med den vård eller det bemötande som du eller en närstående fått. Du kan även vända dig till patientnämnden om du har frågor om den vård som getts.
Patientnämnden har ingen preskriptionstid. Du behöver alltså inte anmäla inom en viss tid.
Varför är det viktigt att anmäla till patientnämnden?
Genom att vända dig till patientnämnden kan du få en förklaring och svar på dina frågor. Det kan också resultera i att det sker en förändring inom vården, antingen i just din vård eller för vården i stort. Det är alltså viktigt för vården som helhet att du kontaktar patientnämnden när något inte gått rätt till.
Oavsett om anmälaren väljer att göra ett skriftligt yttrande eller inte så noteras det i statistiken, utan den noteringen finns det inget underlag som visar på brister. Statistiken är viktig, både för regionen, för vårdgivarna och för HRF. Genom statistiken får vi signaler om vilka problem som förekommer inom hörselvården och som vi behöver verka för att hitta en lösning på. Statistiken ger oss ett viktigt underlag för vårt påverkansarbete. Till exempel är det ett verktyg i dialogen med politiker. Om de brister som finns inom hörselvården inte rapporteras in till patientnämnden är det svårare att påvisa problemen och därmed svårare att få politiker och tjänstepersoner att agera.
En anmälan till patientnämnden är alltså inte bara viktig på individnivå, utan för hela hörselvården i Stockholms län.
Hur anmäler man till patientnämnden?
Så här går det till när du skickat in en synpunkt eller ett klagomål (från https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/Patientnamnden-Stockholm/Formular-Kontakta-mig-patientnamnden/):
- Du får en bekräftelse med information om vem som handlägger ditt ärende.
- Handläggaren kontaktar dig efter några dagar. Du kan också själv ta kontakt med handläggaren. Då får du reda på hur vi arbetar samt vilka andra du kan vända dig till med ditt klagomål.
- Med ditt godkännande skriver förvaltningen till vårdgivaren och ber dem berätta om hur de ser på det som har hänt. De får en kopia på din anmälan med dina personuppgifter.
- Vården får möjlighet att bemöta dina synpunkter, att förklara och reda ut det som hänt.
- Förvaltningen skickar svaret i ett brev till dig. Det tar oftast drygt en månad innan du får svaret.
- Vi hoppas att vården gett svar på dina frågor/synpunkter. Ibland kan dialogen med vården behöva fortsätta. Ärendet avslutas när det inte är nödvändigt, eller möjligt, att komma vidare.
Det säkraste sättet att kommunicera med patientnämnden är att gå in via www.1177.se/Stockholm under Alla övriga tjänster, Lämna synpunkter och klagomål hos patientnämnden.
På den här sidan hittar du ett formulär som du kan fylla i om du vill komma i kontakt med patientnämnden.
Läs mer om patientnämnden på Region Stockholms hemsida.