Webb-tv visas på stor skärm i gatumiljö under Almedalsveckan.
Foto: Moa Källström

Alla kan texta i Almedalen

Vill ni få genomslag under Almedalsveckan? Då ska ni texta ert event, på plats, på webben och i sociala kanaler.
Här nedan listar vi tips om hur ni lyckas med autotextning av olika arrangemang i Almedalen.

Vi samarbetar med Almedalsveckan

Alla kan texta samarbetar med Almedalsveckan, för att uppmuntra så många arrangörer som möjligt att använda autotextning på seminarier, utfrågningar och andra event, både i Almedalen och i livesändningar på olika plattformar.

Tips om lösningar för autotextning i Almedalen

Den 28 februari och 14 mars bjuder Alla kan texta på Almedalen-webbinarier om autotextning med filmkreatören Mattias Skoog, där du får tips om de bästa metoderna och verktygen du kan använda på plats och i livesändningar.

Autotexta en förinspelad video: Ska ni visa en video i Almedalen? Ni kan snabbt och enkelt skapa undertexter till en inspelad video med hjälp av det webbaserade AI-verktyget ”Texta mig!”. Det kostar ingenting och tar bara några minuter om det är en kortare video. Du hittar en enkel tutorial och manual här: Så textar du din video med autotextning.

Videomöte med autotextning: I Zoom, Teams och några andra videomötesplattformar ingår funktionen autotextning. Det är bara att aktivera och välja det språk som talas, så skapas textremsor där det även anges vilken person i mötet som talar.
Ett event, debatt, föredrag eller liknande som sänds via Zoom kan dessutom delas via Facebook och YouTube, som en livetextad direktsändning (se ”Livetextning” nedan).

Seminarium eller utfrågning:
Powerpoint har inbyggd autotextning. Det är bara att aktivera och ställa in språk, sedan visas texten som textremsor – över, under eller i powerpoint-presentationen.
– I debatter, där många pratar samtidigt, eller i stökiga ljudmiljöer kan det vara bra att överväga professionell textning (se nedan).

Livetextning på webben/sociala kanaler: 
Det finns olika möjligheter att autotexta vid en livesändning.
– Det enklaste och billigaste sättet är att sända via Zoom. Ett Zoom-möte kan enkelt delas på Youtube och Facebook, och då följer autotextningen med.
– Om ni anlitar ljud- och bildtekniker för sändningen kan de även mixa in autotextning eller manuell textning i videofeeden. Det är bara att beställa.
– Om livesändningen genomförs i en stökig ljudmiljö eller när många pratar (till exempel en debatt) kan det vara bättre att anlita skrivtolkar eller direkttextare istället för autotextning.

När behövs professionell undertextning? 
Professionell textning kan vara en bra lösning om det är oerhört viktigt att minimera felaktigheter och hålla hög kvalitet i läsbarhet.
Det är också en fördel i miljöer och situationer där många pratar samtidigt, till exempel en debatt, eller om det är mycket omgivningsljud som fångas upp av mikrofonerna.

Videomöte med autotextning:
Om ett event genomförs i form av ett videomöte i Zoom, Teams och vissa andra videomötesplattformar ingår funktionen autotextning. Det är bara att aktivera och välja det språk som talas, så skapas textremsor där det även anges vilken person i mötet som talar.
Zoom kan dessutom delas via Facebook och YouTube som en livetextad direktsändning (se ovan), men det gäller inte alla videomötesplattformar.

God hörbarhet är nyckeln

God hörbarhet är nyckeln till lyckad autotextning. Tänk hörselsmart, så underlättar du för både hörselskadade och AI. Här är våra bästa hörselsmarta tips.

Vi utforskar nya autotextlösningar tillsammans med Microsoft

Tillsammans med Microsoft utforskar Alla kan texta nya möjligheter för besökare i Almedalen att ta del av textning på plats.

Förhoppningen är att under Almedalsveckan kunna prova en autotextlösning som förbättrar tillgängligheten – och ger besökare en hörselsmartare upplevelse i full delaktighet.