Höra samtal och möten
Stökiga ljudmiljöer, dålig akustik, många röster som pratar samtidigt och långa talavstånd. Trots hörapparater har du ändå svårt att höra vad folk säger. Men att använda hörapparater och cochleaimplat ihop med annan hörteknik kan göra stor skillnad i samtalssituationer.
Svårigheter uppfatta tal även med hörapparater
Hörselskadade behöver större nivåskillnader mellan det som ska uppfattas (tal) och bakgrundsljud än normalhörande. Hörapparater och hörselimplantat är bra på att förstärka tal, men de kan inte göra talet tydligare. Även med hörapparater och cochleaimplantat är man hörselskadad. Särskilt i miljöer där flera pratar samtidigt: som fikarasten på jobbet. Eller vid långa talavstånd: höra arbetskollegor vid ett stort konferensbord eller uppfatta lärarens röst i klassrummet.
Hörselskärpa
En hörselskada gör att ljud hörs svagare, otydligare och förvrängda. Hörselskärpan blir sämre. I ett oskadat inneröra kan flimmerhår och hörselceller sortera ut olika ljud från varandra. Men ett hörselskadat öra förlorar den förmågan.
Hörapparater ihop med hörhjälpmedel ger störst effekt
Hörapparater mikrofonläge (M-läge) där hörapparaterna tar upp alla ljud runtomkring. Men hörapparater har också trådlösa mottagare som kan aktiveras att ta mot ljud. Ljudet från en mikrofon, placerad nära munnen på en talare, kan skickas trådlöst till hörapparater/cochleaimplantatet – då kommer talet bli mycket tydligare. Talet kommer inte heller störas av bakgrundsljud.
Hörapparater har olika lyssningslägen som kan aktiveras på hörapparaten. M-läge står för mikrofonläge, där hörapparatens mikrofoner plockar upp och förstärker allt ljud runtomkring. Hörapparater har också lyssningslägen där istället en trådlös mottagare tar upp ljudet från en extern ljudkälla. En extern ljudkälla kan till exempel vara en lärare som använder headset-mikrofon. Ljudet av lärarens röst skickas till hörapparatens trådlösa mottagare – och talet hörs mycket tydligare (och är mindre ansträngande att uppfatta) för den som hör dåligt. Dessutom, eftersom den trådlösa mottagaren endast överför ljudet från lärarens headset, slipper lyssnaren allt bakgrundsljud i lokalen. Och för hörapparatanvändaren hör läraren röst ”i huvudet”, ungefär som att lyssna på radio eller en podd med hörlurar.
Bärbara kommunikationssystem
Kommunikationssystem gör att du kan höra bättre vid möten och samtal. Sådana system kan vara fast installerade i lokaler eller bärbara. Bärbara kommunikationssystem (FM-system) består av sändare och mottagare. Sändaren är en mikrofon som placeras på bordet eller i ett clips på personen som pratar. Genom att placera mikrofonen nära ljudkällan (munnen) blir ljudet tydligare, talavståndet minskar och störande bakgrundsljud hörs mindre. Ljudet överförs sedan till din hörapparat som är omkopplad på T-läge, via mottagaren som hänger runt halsen i en halsslinga. För den som inte har hörapparater går mottagaren att använda med vanliga hörlurar.
Vad är en halsslinga?
Halsslinga är en teleslinga (hörslinga) som hänger runt halsen. För att lyssna på halsslinga måste hörapparaten ha telespole och kunna aktivera lyssningsprogrammet ”T-läge.
Mikrofon-streamer
De flesta hörapparattillverkare har trådlösa externa mikrofoner som skickar ljud trådlöst (strömmar) till hörapparaterna. En separat mikrofon-streamer kan placeras med ett clips på en föreläsare eller samtalspartner. En extern mikrofon som ”streamar” ljudet till dina hörapparater hjälper dig att höra bättre vid möten och samtal. Den största förbättringen får du i miljöer med mycket bakgrundsljud, dålig akustik och vid längre talavstånd. Med en mikrofon närmare talarens mun, än vad du själv är, gör att signal-stör-förhållandet blir bättre.
Konferens- och klassrumssystem
Fasta system med mikrofoner utställda på ett konferensbord eller på elevbänkar kräver att man trycker på en knapp när man pratar. Sådana system kan ha flera mikrofoner igång samtidigt.
Det finns även bärbara kommunikationssystem som består av flera mikrofoner. Det är ofta vanligt i en klass med en hörselskadad elev/elever. Vilka funktioner och möjligheter de har varierar mellan system från olika leverantörer. Avancerade system kan ha flera mikrofoner igång samtidigt. Det finns även system där mikrofon (sändaren) och mottagare sitter i samma enhet.
Det finns också guidesystem som i regel är framtagna med åtanke för hörande personer i första hand och inte hörselskadade. Guidesystem har hörlurar. För att hörselskadade ska uppfatta en talare bättre måste utrustningen ha möjlighet till halsslinga (teleslinga) i stället för hörlurar. Det kan även gå att plugga in en personlig mikrofon-streamer i lyssningsutrustning som har utgång för hörlurar.
Hörteknik i skolan
Automatisk textning vid samtal
När hörapparater eller cochleaimplantat inte ger tillräcklig hjälp för att uppfatta samtal är autotextning en lösning. Automatisk textning av tal är under snabb utveckling. Du kan får textstöd i realtid vid samtal, mobilsamtal, föreläsningar, videomöten med mera. När någon pratar i närheten av mobiltelefon, surfplatta eller dator där programvaran är aktiverad så kommer det som sägs som text på skärmen
Tips för autotextning i vanliga programvaror!
Det går att aktivera autotextning live på svenska i PowerPoint så alla får ta del av undertexterna på mötet.
Du som mötesdeltagare kan själv aktivera autotextning live på svenska i Teams
I Zoom finns livetextning på engelska, bra när vid möten på engelska!Mobiltelefon som extern mikrofon
Smarta telefoner som är kompatibla med hörapparater går i vissa fall att omvandla till en extern mikrofon. I till exempel med MFi-hörapparater kan en iPhone fungera som en fjärrmikrofon om du aktiverar ”Hör allt”.
Dina samtalspartner på det stökiga caféet kan prata direkt i din mobiltelefon och talet ”strömmas” till dina hörapparater. Det räcker att du har blåtand aktiverad på telefonen för att det ska fungera, kräver ingen mobiltäckning eller WIFI. Dock är ljudkvalitén inte lika bra som med separata externa mikrofoner.
Samtalsförstärkare
En samtalsförstärkare är den enklaste typen av hörapparat. Den består av mikrofon, hörlurar och en volymknapp. Samtalsförstärkaren är en praktisk hjälp till exempel vid tillfällen då du av någon anledning inte kan använda hörapparater, om du ännu inte har skaffat hörapparater eller i situationer då hörapparaterna inte räcker till. En samtalsförstärkare kan användas med hörlurar. Om du har hörapparater kan du använda en samtalsförstärkare ihop med en teleslinga (halsslinga) som skickar ljudet trådlöst till hörapparaterna, till exempel om hörapparaterna inte förstärker tillräckligt och du behöver tydligare tal och kortare talavstånd.
Alla äldreboenden och vårdinrättningar bör ha samtalsförstärkare till hands till exempel när en patient glömt, tappat bort sina hörapparater eller de gått sönder.
Tips på samtalsstrategier
Hörapparater, hjälpmedel, tolk, textfunktioner med mera gör det lättare att höra och samtala. Men även samtalssmarta vanor gör stor skillnad i samtal där en eller flera i samtalet har nedsatt hörsel.
- Öppen och frågvis. Om du har nedsatt hörsel, tala om det för andra! Var öppen med dina behov när det gäller placering, hjälpmedel med mera. Om du pratar med någon med hörselnedsättning – fråga hur du kan underlätta samtalet. Tänk på att alla parter i ett samtal har ansvar för att det fungerar.
- Ansikte mot ansikte. Tala inte förrän du befinner dig i samma rum som den du vill tala med och har den personens uppmärksamhet. Tänk på att munskydd, helskägg försvårar avläsning. Håll inte handen framför munnen när du talar.
- Tala tydligt, i normal samtalston. Lagom är bäst när du talar med någon som hör dåligt. Så artikulera, rör på läpparna och tala inte för fort – men överdriv inte. Mumla inte, men skrik inte heller. Och om du har en hörselnedsättning, föregå gärna med gott exempel! Genom att själv tala lugnt och tydligt lär du andra tala på ett mer hörselsmart sätt.
- Säg det med andra ord. Om någon inte hör, upprepa inte samma sak igen och igen – formulera det på ett annat sätt, med andra ord.
- Vad pratar vi om? Snabba ämnesbyten mitt i samtal kan vara svåra att följa. Det kan också vara svårt att komma in i ett pågående samtal när man inte riktigt hör. Så räck fram den röda tråden – beskriv ämnet med några få ord: ”Jo, vi pratar om…”
- Sätt ljus på samtalet. God belysning gör det lättare att avläsa. En bra tumregel är därför att den som hör bra alltid ska sitta med ansiktet vänt mot fönstret, med ljuset i ansiktet – då blir det lättare att avläsa.
- Våga ta plats! Placera dig på den plats där det är enklast för dig att uppfatta vad som sägs. Om platsen redan är upptagen, be vänligt att få byta plats, och förklara varför.
- Skruva ner, stäng av, stäng igen. Dämpa eller ta bort störande ljud, genom att skruva ner bakgrundsmusik och stänga fönster eller dörrar.
- Välj en samtalsvänlig mötesplats. Ett stökigt, skramligt café eller en hotellounge med ljuddämpande heltäckningsmattor? Låt inte slumpen avgöra – välj mötesplats med omsorg.
- Säg det med text. E-post, sms, chat med mera – i dag finns det en mängd olika textmöjligheter. Det kan vara en praktisk lösning även när ljudmiljön är dålig. Och om ljudmiljön är lugn, prova gärna mobilens röst-till-text-funktion.
- Videosamtal istället för telefon. Att ringa varandra i videosamtal gör det möjligt att avläsa, som stöd för tal. Det finns i dag en mängd olika appar och plattformar – och i en del av dem går det även att använda autotextning och/eller skrivtolkning på distans.
- Se textade program via text-tv. Många tv-kanaler erbjuder textning via text-tv på sidan 199.
- Att höra fel är inget misslyckande. Oavsett hur vi hör händer det att vi missförstår varandra. Ibland kan vi se humorn i det, ibland är det inte roligt alls. Men det är aldrig, aldrig något att skämmas för.
Samtalssmart: folder med samtalsråd
Beställ en folder med tips för att underlätta kommunikationen (pdf) i samtal med hörselskadade. Bra att dela ut till anhöriga och arbetskamrater med flera.
Ljudmiljö
Bra ljudmiljö vid samtal är ett måste för personer med hörselnedsättning. En hörselnedsättning försämrar förmågan att sortera bort oönskade ljud, till förmån för de ljud vi vill höra. Störningströskeln är helt enkelt lägre än för normalhörande. Det innebär att i miljöer med mycket omgivningsljud är det svårt för ett hörselskadat öra att urskilja samtal; röstljudet flyter ihop med andra ljudintryck.
Enkla tips för bättre ljudförhållanden vid samtal:
- Du som hör dåligt, sätt dig med ryggen mot väggen så slipper du ljud bakom dig.
- Dämpa eller ta bort störande ljud, genom att skruva ner eller helt stänga av tv:n och bakgrundsmusik. Stänga av köksmaskiner. Stäng fönstret mot gatan. Säng dörren till rummet där det stojas. Byt till ett lugnare rum.
- Välj samtalsvänliga mötesplatser. Ett stökigt, skramligt café eller en hotellounge med ljuddämpande heltäckningsmattor? Låt inte slumpen avgöra – välj mötesplats med omsorg. Allra bäst ljudmiljö är det ute i naturen.
Läs gärna mer om ljudmiljö samt konkreta tips för att skapa samtalssmarta ljudmiljöer i hemmet, på arbetsplatsen och i skolan:
Kontakta Hörsellinjen för råd och stöd
Hörselrådgivning via telefon
Ring våra rådgivare på 0771– 888 000.
Telefontid: måndag– torsdag, kl. 09.00– 12.00.Om hörselvården i din region
Hitta information om hörselvården där du bor.
Allt om hörsel
Tinnitus
Tinnitus är att höra ljud som inte har en yttre källa. Det kan låta som pipljud, toner, tjut, surr, brus och visslande. Tinnitus är ganska vanligt, och de flesta har inte så stora besvär av...
Hörapparater och hörselimplantat
Vilken hörapparat är bäst? Är dyra hörapparater bättre? Kan jag höra ”normalt” med nya hörapparater? Vad gör jag när inte hörapparaterna längre räcker? Kom ihåg – vänd dig alltid till en legitimerad audionom som provar ut och anpassar hörapparaterna för just dig.
Laddning och batterier
Utan batterier, inga hörapparater – just därför är batterier och laddning en viktig aspekt för hörapparatanvändare. Zinkluftbatterier är vanligast men vid nya hörapparatutprovningar är laddningsbara hörapparater i regel standard. Prenumerera på nyhetsbrevet Allt om hörsel
Allt om hörsel
Stöd HRFs viktiga arbete
Din gåva betyder mycket för landets hörselskadade och HRFs arbete för en hörselsmartare värld. Tillsammans gör vi skillnad!