Ljudmiljön på restaurang och café

Hur låter det på din restaurang? Drunknar samtal och smakupplevelser i slammer och sorl? Så behöver det inte vara. Med rätt akustikåtgärder går det att skapa en ljudmiljö som gör att såväl gäster som anställda trivs och kan föra ”det goda samtalet”!
Här får du tips om vad du bör tänka på.

Många restauranger har stora problem med dålig ljudmiljö. Gästerna sitter och pratar i en avskalad miljö med dålig akustik, där ljudet studsar mot kala ytor. Röster, steg, porslinsslammer, bestickskrammel och skrapande stolsben blir till en kakofoni där allt fler höjer rösten för att höras. Därmed skruvas ljudnivån upp till ett oväsen som förstör stämningen och förtar aptiten.

Tidigare Novus-undersökningar, som presenterades i HRFs ljudmiljörapport ”Kakofonien” från 2010 (pdf) visar att:

  • Varannan upplever att ljudmiljön är så dålig på caféer/restauranger att de har svårt att höra och samtala.
  • Varannan person i åldern  (30–59 år) undviker caféer/restauranger där de vet att det är svårt att höra och samtala på grund av ljudmiljön. Många har lämnat restauranger på grund av dålig ljudmiljö.

Men det går att förvandla dåliga ljudmiljöer till samtalsvänliga oaser, med hjälp av kunniga akustiker. Och det lönar sig, visar HRFs undersökningar:

God ljudmiljö lönar sig
  • Nio av tio anser att det är viktigt att det är lätt att höra och samtala när de går på café/restaurang.
  • Två av tre skulle välja restauranger som profilerar sig med samtalsvänlig ljudmiljö framför andra ställen.
Fyra tips för bättre ljudmiljö i restaurangen
  1. Anlita en akustikexpert. Ta hjälp av en akustiker som kan ställa ”diagnos” på problemen och ge ”recept” på lösningar. Akustiker vet vilka material som bör användas och hur de bör placeras och monteras. Vad som behövs varierar beroende på lokal. Tänk på: att återförsäljare av akustikprodukter inte är detsamma som akustiker!
  2. Dämpa, isolera, planera. Det räcker inte med en matta. Grunden för god ljudmiljö är rätt akustiktak, väggabsorbenter och ljuddämpande golv. Dessutom kan det behövas, i kombination med isolering. Inredningen är bara grädden på moset, men viktig ändå, tillsammans med ljudsmart planering av verksamheten, så att störande ljud inte hamnar precis där folk ska samtala.
  3. Skippa muzak. Ofta spelas det musik lite slentrianmässigt i restauranger. Det blir bara en störande ljudmatta. Så låt samtalen få utrymme vid borden, så kan kanske musiken ta mer plats i baren?
  4. Fråga Hörsellinjen! Osäker? Mejla till HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen eller ring på 0771-888 000 (vardagar kl. 9-12).
    Vi ger svar om hörsel och ljudmiljö samt tips om vart du kan vända dig för mer experthjälp när det gäller akustik.

Läs mer om tipsen ovan på sidan Goda råd för bättre ljudmiljö.

Lyssna på restaurang med bra och dålig ljudmiljö i HRFs ljudmiljösimulator

Med HRFs ljudmiljösimulator hör du hur det låter när ett sällskap träffas i en stor och öppen restauranglokal, och hur akustikåtgärder påverkar möjligheten att uppfatta småpratet runt bordet.

  • Dålig ljudmiljö: Stora fönster, inga akustiska åtgärder.
  • Bra ljudmiljö: Ljudabsorbenter (klass A) i hela taket. Ljudabsorption bakom en spaltpanel av trä på ena långväggen. Tunga draperier vid samtliga fönster.

HRFs ljudmiljörapport

Läs mer om HRFs ljudmiljöundersökningar i rapporten 
”Kakofonien” från 2010 (pdf)
Läs fler rapporter från Hörselskadades Riksförbund

Det ljudsmarta caféet – ett exempel
  1. Akustiktak som dämpar i hela rummet. Ska vara nedpendlat från själva taket.
  2. Frihängande takabsorbent över serverings-/beställningsdisken ”suger upp” ljud.
  3. Väggabsorbenter. Finns i olika färger och motiv. Ska täcka så stora ytor som möjligt.
  4. Kraftiga gardiner som hänger en bit ut från väggen eller fönstret.
  5. Tysta möbler. Använd stolar med stadiga ben och tassar.
  6. Dukar och glasunderlägg minskar ljud från bestick, porslin, muggar och glas. Pinnar/plastskedar istället för kaffeskedar är också bra.
  7. Avskärmad kaffemaskin och kyldisk. Välj tysta modeller och ställ avskilt/avskärmat.
  8. Dämpande golv/mattor så att stegljud och stolskrap inte stör.
  9. Avstånd mellan borden. Helst tre meter från bord till bord.
  10. Ventilation med lågt och jämnt ljud.
  11. Ljudisolering. Så att trafikbuller och annat ljud inte ”läcker in” utifrån.
  12. Dämpa vid köksingången. Se till att slammer och skrammel från köket inte når ut i lokalen. Ha ett avskilt utrymme för diskhantering.

Tips!

Ladda ner och skriv ut faktabladet med en bild på 
Det ljudsmarta caféet (pdf)

Kontakta Hörsellinjen för råd och stöd

  • Få hörselrådgivning via telefon

    Ring våra rådgivare på 0771 – 888 000
    Öppet helgfria vardagar kl. 09.00 – 12.00

  • Om hörselvården i din region

    Hitta information om hörselvården där du bor
    Välj region

Stötta HRFs viktiga arbete

Din gåva betyder mycket för landets hörselskadade och HRFs arbete för en hörselsmart framtid. Tillsammans arbetar vi mot ett hörselsmart samhälle!