Kategori: Nyhet
Datum:

Nu ska alla kunna få sms med VMA-larm

Nu föreslår regeringen att alla som befinner sig i ett krisområde ska kunna få sms med VMA-larm till sin mobil.
En mycket viktig framgång för HRF, som länge har efterlyst denna typ av sms-varningar för att öka hörselskadades säkerhet.

Mobiloperatörer ska bli skyldiga att avgiftsfritt se till att alla mobilanvändare som befinner sig i ett drabbat område får sms med varningsmeddelanden, så kallat VMA (Viktigt meddelande till allmänheten). Det är förslaget i en lagrådsremiss som regeringen har beslutat om i dag, torsdag.

– Förmågan att varna och vägleda människor vid olyckor och andra allvarliga händelser kan vara avgörande för att skydda människors liv och hälsa, säger inrikesminister Anders Ygeman i ett pressmeddelande.

Förslaget välkomnas av HRF, som under många år har framhållit vikten av att införa tillgängliga, textbaserade varningsmeddelanden. I dag går VMA-meddelanden endast ut till mobiler som är registrerade på en adress i ett drabbat område. VMA-systemet omfattar även fasta telefoner, radio/tv samt ljudlarm (”Hesa Fredrik”).

Allvarlig säkerhetsrisk

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) går ut vid olyckor eller andra allvarliga händelser för att varna för faror och informera om störningar i samhällsviktiga funktioner. Men många hörselskadade har missat VMA, eftersom systemet främst varit baserat på ljud. Detta har inneburit en allvarlig säkerhetsrisk.

För två år sedan vann HRF en delseger, när det blev möjligt för allmänheten att få VMA som sms till mobiler som är registrerade på en adress i ett drabbat område. Att larma alla var då inte möjligt, eftersom det förutsatte att mobiloperatören skulle positionsbestämma mobiler och det är bara är lagligt om mobilägaren har gett sitt samtycke. Men HRF fick löften om att frågan skulle utredas vidare, och nu kommer alltså regeringens förslag om att ändra lagstiftningen så att det går att skicka VMA-sms till alla mobiler inom berörda krisområden.

”Alla ser värdet”

– Det säger sig självt att om det skulle hända någonting exempelvis på centralstationen eller Arlanda flygplats, så är det väldigt få som har sin abonnemangsadress där, men väldigt många människor som är där och skulle behöva omfattas av den här informationen, säger Anders Ygeman till Ekot.

Han tror att utsikterna är goda för att få igenom ändringen i riksdagen så att det kan träda i kraft den 1 juli 2017.
– Jag tror i grunden att alla partier ser värdet av att kunna rädda människoliv och göra räddningsinsatser effektivare.

SOS-larm via sms

HRF har även haft andra framgångar när det gäller att öka säkerheten genom stärka tillgängligheten för hörselskadade. Sedan 2012 kan hörselskadade och döva lista sig för tjänsten SMS 112 för att kunna kontakta SOS Alarm via sms om olyckan skulle vara framme.
Denna sms-möjlighet är mycket viktig, men kravet på förregistrering begränsar tillgängligheten, konstaterar HRF. Istället för särlösningar för vissa grupper vill HRF se en lösning som innebär att alla kan larma via sms, oavsett hörsel.

Snart kommer ”Viktiga meddelanden” till din telefon (Ekot 2016-12-08)

Viktiga meddelanden till allmänheten via telefon (regeringens pressmeddelande 2016-12-08)

Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA – nu som sms (tidigare nyhet på HRF.se 2015-02-02)

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."