Råd till dig som pluggar vidare

Kontakta utbildningen i god tid!

Kontakta utbildningen och lärosätet du vill börja på i god tid. Ju tidigare de får veta att det kommer en hörselskadad elev/student desto mer kan de förbereda för din ankomst. Finns det redan klassrum, aulor, seminarierum eller undervisningssalar som har mikrofoner kopplade till teleslinga, då kan samordnaren se till att schemalägga din undervisning i de anpassade lokalerna från början! De flesta högskolor och universitet, yrkeshögskolor med mera har en samordnare för studenter i behov av särskilt stöd. Fundera igenom vad det är för stöd du behöver för att kunna tillgodogöra dig undervisningen optimalt. Behöver du tillgång till hörhjälpmedel som teleslinga? Anteckningshjälp? Eller kanske teckenspråk– eller skrivtolkning?

Personliga hjälpmedel

Hörapparat ingår i de hjälpmedel som regionens hörselvård ska ansvara för enligt hälso- och sjukvårdslagen och kallas för personliga hjälpmedel. Förutom hörapparat ansvarar regionen också för personliga hjälpmedel på fritiden och i hemmet, till exempel tv-hjälpmedel och hjälpmedel för att uppfatta väckarklocka, telefon och dörrklocka. Hörhjälpmedel förskrivs av hörselvården i din region. Det är sällan hörapparatanvändare får utskrivet FM-system via regionens hörselvård. Det är i första hand barn under 18 år som går i grundskola/gymnasium samt personer med grava hörselnedsättningar som har svårt att uppfatta samtal på kort talavstånd och i lugn ljudmiljö. Ibland kan regionen låna ut FM-system för utbildning – därför är det bäst att alltid fråga!

Hjälpmedel vid studier

Generellt ska teleslinga och annat pedagogiskt stöd för att kunna ta del av undervisningen tillhandahållas av utbildningssamordnaren. Regionens hörselvård har alltså ansvar för ”personliga hjälpmedel” som hörapparater. Men studieanordnaren ansvarar för att undervisningen är tillgänglig i deras lokaler. De flesta högskolor och universitet köper därför in FM-system baserade på teleslinga att låna ut till studenter med hörapparater. FM-system kan användas i lokaler som inte har inbyggd teleslinga och föreläsarmikrofoner. Ibland går det att låna en portabel utrustning för studier under en längre tid av regionens hörselvård. Men det är i slutändan utbildningsanordnaren ansvar att se till att studenter med hörselnedsättning kan höra/uppfatta undervisningen.

FM-system som är knutna till ett visst hörapparat-märke står inte utbildningsanordnaren för utan då får du vända dig till hörselvården.

Teleslinga kopplad till mikrofon, anteckningshjälp, skrivtolk och teckenspråkstolk

Studenter med funktionsnedsättning har rätt till ”särskilt pedagogiskt stöd”. Det är insatser som ska kompensera för de svårigheter hörselskadan kan ge upphov till i undervisningen.

För hörselskadade kan det vara:

  • att den som undervisar använder mikrofon kopplad till teleslinga eller trådlöst till hörapparater (för hörapparatanvändare)
  • att det finns extra-mikrofoner som kurskamrater använder för att ställa frågor/kommentera, till gruppdiskussioner och seminarier till exempel
  • att föreläsaren aktiverar autotextning live i sin presentation (till exempel Microsoft PowerPoint)
  • anteckningsstöd
  • teckenspråkstolkning
  • skrivtolkning
  • anpassad examination: till exempel att få en text uppläst av någon, för avläsningsstöd, istället för att enbart lyssna på en ljudfil/bandspelare.
  • hörhjälpmedel vid praktik
Lokaler och akustik

För att hänga med i undervisningen är det viktigt med en god ljudmiljö. Slamriga klassrum och grupparbeten där flera grupper ska prata samtidigt kan vara svåra att delta i som hörselskadad. Försök då att få byta lokal där det är lugnare. Det är också viktigt att du ser den som undervisar, så en god belysning är viktigt. Som elev/student försök se till att du sitter med ryggen mot fönstret så faller ljuset på de andras ansikten.

Omöjliga övningar

Som hörselskadad är du beroende av läppavläsning och se den som pratar. I framförallt språkundervisning förekommer ibland att man ska lyssna till en röst från en ljudfil/bandspelare. Därför är det viktigt att den som undervisar förstår att den som är hörselskadad inte kan tillgodose sig undervisningen på samma sätt som en normalhörande. Vid prov och tentamen vid språkstudier kan du till exempel begära att få texter upplästa, för att få avläsningsstöd, istället för att bara lyssna på uppspelat ljud.

Kan du informera andra om dina egna behov?

Ofta är det svårt för omgivningen att förstå hur mycket en hörselnedsättning påverkar samtal och kommunikation. Därför är det viktigt att du som hör dåligt kan förklara dina behov för din omgivning så att de kan stötta för att underlätta kommunikationen och att du blir delaktig. Om du inte har kunskap om din egen hörselnedsättning och din egna behov blir det ofta svårt i nya sammanhang och möten med nya människor. Att gå från till exempel grundskola till gymnasium eller från gymnasiet till vidareutbildning är just en sådan förändring som kan bli väldigt tuff om du inte har funderat igenom vad du behöver och hur du kan berätta det för andra. Om du känner dig osäker – ta kontakt med regionens fördjupade hörselvård och begär att få träffa en hörselpedagog eller motsvarande!

Tre råd inför studier med hörselnedsättning!
1. Var öppen mot andra

Låtsas inte som att du hör. Din egen inställning är avgörande för dina möjligheter att få en bra tillvaro, oavsett vilken hörselnedsättning du har. Berätta istället att du hör dåligt och använder hörapparater. Berätta att du har särskilda behov. Det kan kännas konstigt och jobbigt i början men efter ett tag kommer du upptäcka att de flesta är positiva, nyfikna och intresserade. Nya dörrar öppnas och att du har många möjligheter.

2. Öva på att säga till!

Kanske känns det jobbigt att behöva förklara för din omgivning vad du behöver i olika situationer? Övning ger färdighet – träna på det hemma, kanske framför spegeln. Det krävs inte mycket, ibland räcker det med att säga ”Jag hör bättre om jag sitter på den platsen”, ”Kan ni prata i mikrofonen tack”, ”Jag tar en paus, mina öron behöver vila en stund”. Möter du helt nya personer? Testa att förklara på nya sätt! Och ja, människor glömmer snabbt. Du kommer behöva säga till flera gånger, därför är det bra om du känner dig säker så att det inte känns lika jobbigt att säga till.

3. Skaffa hörhjälpmedel. Använd dem.

En hörselnedsättning innebär oftast att hörseln blir sämre på två sätt. Dels blir ljud svagare och dels blir ljud otydligare,  ungefär som att hörseln får sämre upplösning. Hörapparater är en god hjälp eftersom de gör ljud starkare, men de funkar bäst på korta avstånd. MEN hörapparater kan inte göra ljud tydligare, de kan inte hellersortera bort ovidkommande ljud eller urskilja information, till exempel att sortera olika röster som hörs samtidigt. Därför behöver studenter som är hörapparatanvändare komplettera med mikrofon på föreläsare och lärare som skickar ljudet trådlöst till hörapparaterna. Det behövs också en extra mikrofoner som kurskamrater kan prata i vid seminarier, gruppdiskussioner med mera.

Läs gärna mer om hörselsmarta strategier för jobbet – de flesta råden funkar lika bra vid studier!

Kontakta Hörsellinjen för råd och stöd

  • Få hörselrådgivning via telefon

    Ring våra rådgivare på 0771 – 888 000
    Öppet helgfria vardagar kl. 09.00 – 12.00

  • Om hörselvården i din region

    Hitta information om hörselvården där du bor
    Välj region

Stötta HRFs viktiga arbete

Din gåva betyder mycket för landets hörselskadade och HRFs arbete för en hörselsmart framtid. Tillsammans arbetar vi mot ett hörselsmart samhälle!