Möten – hörselsmarta checklistor
Ett möte blir bättre för alla om det är tillgängligt för deltagare med hörselnedsättning. Här finns tips och råd både för fysiska möten och möten på distans.
Checklista för hörselsmarta fysiska möten
Checklistan nedan ger en enkel överblick över sådant som arrangörer och lokalägare bör tänka på inför konferenser, sammanträden och andra möten.
- God ljudmiljö. Välj möteslokaler med bra ljudmiljö, där de som talar hörs bra, utan störande ekon, slammer och hög ljudnivå. För hörselskadade är bra ljudmiljö nödvändigt för att kunna uppfatta vad som sägs, men det är förstås bra för alla andra också!
- Högtalare. Om lokalen är lite större behöver talet förstärkas via ett högtalarsystem med bra ljudkvalitet, så att alla kan uppfatta vad som sägs. I större lokaler är det bra med flera högtalare, så att ljudet blir lagom starkt i hela lokalen.
- Teleslinga. Se till att det finns teleslinga eller motsvarande i lokalen, så att personer med hörapparater får bättre möjligheter att uppfatta det som sägs. En del lokaler har fast installerad teleslinga. Om det inte finns bör ni anlita en slinginstallatör som ordnar en tillfällig teleslinga i lokalen. Kontakta gärna HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen för mer information. Innan mötet – förvissa er om att teleslingan fungerar bra, utan störningar, och att ljudet på slingan är inställt på lagom ljudnivå. För att kunna lyssna på teleslinga krävs en hörapparat med telespole. De flesta hörapparater innehåller telespole, men inte alla.
- Mikrofon. Om det som sägs på mötet ska kunna uppfattas via högtalare och teleslinga är det viktigt att alla som talar använder mikrofon. Även om det bara är några ord som sägs, en fråga som ställs eller en kommentar, ska mikrofon användas. Det bästa är om det finns flera mikrofoner i rummet, och att de som talar har mikrofonen nära munnen, utan att munnen skyms.
- Belysning. Lokalen behöver ha god belysning. De flesta av oss, oavsett hörsel, har lättare att höra om vi kan se ansiktet på den som talar. Många avläser läppar som stöd, mer eller mindre omedvetet. Om det finns teckenspråkstolkar på plats ska de vara väl belysta.
- Skrivtolkning. Boka i förväg, gärna i god tid. Skrivtolkning är ett slags ”simultantextning”, som underlättar lyssnandet enormt och som även uppskattas av många som hör bra, särskilt i lite stökigare ljudmiljöer. Vid mindre möten med föranmälan – fråga deltagarna om de önskar skrivtolkning.
- Autotextning live. Texta möten även på plats, så blir det enklare för de som deltar att höra och följa samtalet. Textningen kan lösas på flera sätt. Det finns numera autotextning i flera videoplattformar, till exempel Zoom och Microsoft Teams och Microsoft PowerPoint. Ni kan också anlita skrivtolkar, som skriver allt som sägs, när det sägs, och visar det på en skräm.
- Texta filmer och förinspelat. Om det vid mötet visas film och filmklipp är det viktigt att de är textade så att alla kan uppfatta vad som sägs. En kort, förinspelad video textar ni enkelt själva, med hjälp av Texta mig!, som är ett kostnadsfritt webbverktyg som snabbt och enkelt textar din video med hjälp av AI. För lite längre filmer är det bra att anlita professionella textare eller skrivtolkar, som kan leverera snabbt om med optimal kvalitet.
- Visuellt stöd. Powerpoints och liknande visuella stöd med nyckelord, gör det lättare att uppfatta och följa med i det som sägs. Och kom ihåg: Aktivera alltid undertexter live i PowerPoint.
- Teckenspråkstolkning. Vid möten med föranmälan – fråga deltagarna om de önskar teckenspråkstolkning. Vid stora, öppna möten är det en god idé att boka teckenspråkstolkar för att skapa tillgänglighet åt alla.
- Informera om tillgänglighet. Ange i annonser, inbjudningar, anslag med mera om det finns teleslinga, skrivtolkning, teckenspråkstolkning med mera vid mötet. Det är viktig förhandsinformation, som dessutom kan locka åhörare. Ange om teleslingan är svagare i vissa delar av lokalen så att hörapparatbärare och ”slinganvändare” kan placera sig rätt.
- Fråga HRFs rådgivare på Hörsellinjen om råd. Har ni frågor om hur ni kan ordna tillgängligheten för hörselskadade? Välkommen att kontakta HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen på horsellinjen.se eller ring 0771-888 000.
Kontakta Hörsellinjen för råd och stöd
Få hörselrådgivning via telefon
Ring våra rådgivare på 0771 – 888 000
Öppet helgfria vardagar kl. 09.00 – 12.00Om hörselvården i din region
Hitta information om hörselvården där du bor
Allt om hörsel
Tinnitus
Tinnitus är att höra ljud som inte har en yttre källa. Det kan låta som pipljud, toner, tjut, surr, brus och visslande. Tinnitus är ganska vanligt, och de flesta har inte så stora besvär av...
Hörapparater och hörselimplantat
Vilken hörapparat är bäst? Är dyra hörapparater bättre? Kan jag höra ”normalt” med nya hörapparater? Vad gör jag när inte hörapparaterna längre räcker? Kom ihåg – vänd dig alltid till en legitimerad audionom som provar ut och anpassar hörapparaterna för just dig.
Laddning och batterier
Utan batterier, inga hörapparater – just därför är batterier och laddning en viktig aspekt för hörapparatanvändare. Zinkluftbatterier är vanligast men vid nya hörapparatutprovningar är laddningsbara hörapparater i regel standard. Prenumerera på nyhetsbrevet Allt om hörsel
Allt om hörsel
Stötta HRFs viktiga arbete
Din gåva betyder mycket för landets hörselskadade och HRFs arbete för en hörselsmart framtid. Tillsammans arbetar vi mot ett hörselsmart samhälle!