Kategori: Nyhet
Datum:

HRF får toppbetyg av medlemmarna, enligt Novus

Broschyrer för medlemsvärvning

HRF får toppbetyg av medlemmarna, visar en ny undersökning från Novus. Dessutom uppger ytterligare 55 000 att de vill bli medlemmar.
Men det finns också brister. Sju av tio hörselskadade har aldrig fått eller sett något erbjudande om att bli HRF-medlem.

Svar från 3 000


  • Novus undersökning om medlemskap i HRF består av två delar – dels en enkät besvarad av drygt 1 900 medlemmar, 30-80 år, dels en enkät bland cirka 1100 hörselskadade som inte är medlemmar, 18-79 år. Båda var webbenkäter.
  • NPS (Net Promotor Score) är ett standardiserat sätt att mäta kunders/medlemmars inställning till företag/organisationer. Skalan går från 0 till 10 och klassar enligt följande: Ambassadörer 9-10, Passiva 7-8, Kritiker 0-6. NPS-värdet utgör skillnaden mellan andelen ambassadörer och andelen kritiker.

Över 80 procent av HRFs medlemmar är ganska eller mycket positiva till HRF, enligt en undersökning om medlemskap som undersökningsföretaget Novus har genomfört under året. Knappt en procent är negativ.

– Fantastiskt roligt! Det här kan alla våra engagerade eldsjälar runt om i landet ta åt sig äran av, säger Mattias Lundekvam, HRFs förbundsordförande.

”Exceptionellt bra”

HRF får även mycket höga poäng av medlemmarna på den så kallade NPS-skalan, som väger andelen ”ambassadörer” (som skulle rekommendera HRF till en vän) mot andelen ”kritiker” (skulle inte rekommendera). I HRF överväger ambassadörerna, med 43 procentenheter.

– Det är ett exceptionellt bra betyg. Det är sällan vi ser så bra värden, säger Per Fernström, seniorkonsult på Novus.

En av tio vill bli medlem

HRF ligger bra till också bland hörselskadade som inte är medlemmar. I stort sett alla (97 procent) har hört talas om Hörselskadades Riksförbund, och så många som en av tio svarar att de är ganska eller mycket intresserade av att bli medlemmar. Det motsvarar ungefär 55 000 personer.

Det är glädjande besked för HRF, som under flera år har haft vikande medlemssiffror. Vid årsskiftet låg medlemsantalet på cirka 24 000.

Behöver ställa frågan

Men undersökningen visar också att HRF har problem med att nå ut till hörselskadade som inte är medlemmar. Så många som sju av tio uppger att de aldrig har sett eller fått något erbjudande om att bli medlem. Ingen har ställt frågan.

Och även om nästan alla hörselskadade känner till att HRF finns, så svarar varannan att de vet i stort sett inget alls om vad HRF vill och gör. Det här är ett problem, enligt Novus, eftersom ju mer en person vet om HRF, desto positivare intryck har hen av organisationen.

– Vi behöver bli bättre på att tala om vad HRF vill och gör. Och se till att vi alltid ställer frågan: ”Vill du bli medlem?”, säger Mattias Lundekvam.


Bli medlem!

Välkommen som medlem i HRF!
Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle där alla hörselskadade kan leva i jämlikhet och full delaktighet. Bra, eller hur? Engagera dig redan idag!

Fyll i och skicka in medlemsansökan 

Relaterade nyheter

  • Autotextning imponerade i Almedalen
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Autotextning imponerade i Almedalen

    Klarar autotextningen i powerpoint en snabbpratande föreläsare med ord som "subsidiaritetsprövning"? Svaret är ja, konstaterade HRFs arvsfondsprojekt "Alla kan texta" under Almedalsveckan.

  • Så hittar du vägen till ett hörselsmartare liv i sommar
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Så hittar du vägen till ett hörselsmartare liv i sommar

    Blir du ofta trött av vardagens ljud och kommunikationskrav?
    Här är tolv enkla tips på hur du kan hitta vägar till ett hörselsmartare liv, mitt i sommarlugnet.

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.