Kategori: Nyhet
Datum: <time datetime="2017-10-29">29 oktober 2017</time>

Hörselskadad man lurad av telefonsäljare – krävs på 78 000

Äldre mans händer håller i en mobil.

En 77-årig, gravt hörselskadad man i Olofström övertalades av en telefonförsäljare att teckna abonnemang, utan att uppfatta villkoren. Bolaget kräver nu 78 000 kronor för att häva avtalet.
Samtidigt stämmer Konsumentombudsmannen ett telefonföretag som ”struntat i” om kunden haft svårt att höra vad de säger.

Den hörselskadade mannen hade svårt att höra vad försäljaren sa, men lät sig ändå övertalas att teckna ett telefonabonnemang på 36 månader. Han hade inte uppfattat att kostnaderna skulle bli så stora, bland annat att det skulle kosta honom 10 000 kronor att bryta de pågående abonnemangen hos andra operatörer.
Han hade fått löfte om kompensation för eventuella kostnader. Kompensationen visade sig dock bestå av en mobiltelefon av äldre modell.

Fick inte ångra sig

77-åringen tog då kontakt med försäljaren, teleoperatören Fonia, för att utnyttja sin ångerrätt. Men Fonia hävdade att han inte omfattas av ångerrätten, eftersom han har ett inaktivt bolag. De anser att han är att betrakta som företagare – trots att det rör sig om en 77-årig pensionär – och meddelade att mannen måste betala 78 000 kronor för att lösa ut avtalet.

Nu har den hörselskadade mannen anmält ärendet till Konsumentombudsmannen (KO). Det här är inte första gången KO har hanterat ärenden rörande denna teleoperatör. Fonia hette tidigare Swedfone och stoppades då av KO på grund av aggressiva säljmetoder.

KO stämmer Seniortelefoni

Samtidigt har Konsumentombudsmannen (KO) beslutat att stämma Seniortelefoni, ett annat bolag som riktar in sig på äldre personer. I samtalen erbjuder de så kallad ”pensionärsrabatt” på falska premisser och ska också ha ”struntat i” om personerna haft svårt att höra eller förstå det som sagts.

HRF driver frågan

På HRFs kongress 2016 föreslog Hörselskadades förening i Katrineholm att HRF ska arbeta för att avtal ingångna per telefon ska bli giltiga först efter skriftligt godkännande av den köpande parten. Motionen fick starkt stöd; kongressen höll med om att hörselskadade riskerar att komma i kläm när oseriösa företag bedriver telefonförsäljning med aggressiva metoder. Förbundet jobbar därför just nu för att få till stånd skärpta regelverk på området.

Länkar

Konsumentverkets information om ångerrätt vid telefonförsäljning

Konsumentverket stämmer telefonförsäljare (Aftonbladet 2017-10-30)

Tecknade telefonabonnemang som inte går att ångra (Sveriges Radio P4 Blekinge 2017-10-28)

Äldre man fast i svindyr mobilfälla (Blekinge Läns Tidning 2017-10-28)

Relaterade nyheter

  • Ny hörselforskning får 1,1 miljoner ur HRFs fond
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2023-11-21">21 november 2023</time>

    Ny hörselforskning får 1,1 miljoner ur HRFs fond

    Fyra forskningsprojekt har beviljats sammanlagt över 1,1 miljoner kronor ur HRFs hörselforskningsfond. Pengarna går till forskning om anhörigas betydelse vid hörselrehabilitering, ljudmätningar anpassade för förskolebarn och hur CI-operationer kan ge bättre resultat. Varje år fördelar...

  • Nu tar HRF strid för krav på teleslingor
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2023-10-18">18 oktober 2023</time>

    Nu tar HRF strid för krav på teleslingor

    Nu mobiliserar HRF för att rädda teleslingorna.
    Boverket vill ta bort kravet på teleslinga eller motsvarande i publika lokaler, för att förenkla byggreglerna. Men försvinner kravet, då försvinner också hörselskadades delaktighet, konstaterar HRF.

  • Akut audionombrist orsakar årslånga köer
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2023-10-13">13 oktober 2023</time>

    Akut audionombrist orsakar årslånga köer

    I större delen av landet måste hörselskadade nu vänta över ett år på hörapparatutprovning, för att det saknas audionomer. På sina håll är väntetiden uppåt 18-24 månader.
    "Förödande", säger HRF.