Råd till äldreboenden om hörselsmarta besök

Varannan person över 75 år har nedsatt hörsel. När äldreboenden ordnar besöksplatser är det därför viktigt att tänka hörselsmart, så att nära och kära kan träffas och ändå samtala utan problem. Nedan listar vi tio tips som kan göra stor skillnad.

Med hjälp av avskiljande plexiglas och avstånd försöker allt fler äldreboenden skapa möjligheter för närstående att träffas i virustider. Det är viktiga försiktighetsåtgärder. Samtidigt försvårar det samtal, inte minst eftersom de flesta som får äldreomsorg har nedsatt hörsel. Även deras närmaste kan ha problem med hörseln.

Även med hörapparater har hörselskadade svårt att höra så snart det blir lite avstånd till den som pratar. En halvmeters avstånd eller två meters avstånd kan vara skillnaden mellan att uppfatta det mesta till att inte höra någonting alls. Ett plexiglas kan ha samma effekt.

Men med rätt rutiner och enkla hjälpmedel går det att skapa förutsättningar för samtal. Även i smittotider.

Tio tips för hörselsmarta besök med distans

1. Lugn ljudmiljö
Besöksplatsen ska ha lugn ljudmiljö, Det får inte finnas trafikbrus, fläktar, klirr och skrammel, musik eller andra störande bakgrundsljud. Tänk på att även röster kan vara mycket störande – se därför till att det inte förs andra samtal i närheten. Ta också hänsyn till vädret; i hörapparater kan till exempel vindbrus och ljudet av regn mot plåt-/plasttak bli ett väldigt oväsen.

2. Bra belysning
Besöksplatsen ska vara väl belyst, så att det är lätt att avläsa läppar och se mimik. Se till att ansiktena får jämnt ljus framifrån. Om ljuset kommer bakifrån hamnar ansiktet i skugga, så att det blir svårt att avläsa. Även starkt solljus med skarpa skuggor i ansiktet kan försvåra avläsning
Placera avskiljande plexiglas så att det inte uppstår skarpa reflexer.

3. Kontrollera hörapparaterna
Det är viktigt att boende med hörapparater kan använda dem varje dag, inte minst vid besök. Det innebär att varje äldreboende behöver ha rutiner för regelbunden kontroll av att hörapparaterna fungerar, har laddade batterier och är påslagna. Det är också viktigt att personal kan hjälpa till att sätta på hörapparaterna, byta batterier och annan, grundläggande hörapparatskötsel. Om teleslinga eller motsvarande används ska hörapparaterna sättas i t-läge.

4. Samtalsförstärkare och teleslinga
Vid samtal på avstånd och/eller bakom plexiglas är det bra att använda hörhjälpmedel som överför ljud från besökaren till den boende.

  • Samtalsförstärkare är ett enkelt och lätthanterligt hjälpmedel som kan användas av alla, med eller utan hörapparater. Varje äldreboende bör ha tillgång till flera sådana.
    Vid ett besök på distans används en samtalförstärkare som består av två enheter – dels en dosa med volymkontroll och hörlurar/halsslinga, dels en dosa med mikrofon. Mikrofondosan ska besökaren ha på sin sida, för att prata i. Ljudet skickas då trådlöst till mottagardosan som den boende har hos sig, ihopkopplad med hörlurar eller halsslinga. En halsslinga används av hörapparatanvändare, som får ljudet trådlöst direkt in i hörapparaterna när de sätts i t-läge.
    Om en samtalsförstärkare används av flera olika boende ska hörlurar/halsslingor spritas av mellan varje användare för att undvika smittrisk. Självklart kan boende även använda egna lurar eller halsslinga.
  • Om det finns en fast besöksplats kan den gärna förses med en teleslinga kopplad till en mikrofon och förstärkare. Det som sägs i mikrofonen överförs då direkt till hörapparater som sätts i t-läge. Hörselvården och/eller erkänd slinginstallatör kan hjälpa till med fasta eller mobila slinglösningar.

5. Mobiltelefon
Även en mobiltelefon kan fungera som ett hörhjälpmedel. Ett telefonsamtal kan överbrygga både avstånd och/eller en plexiskiva, så att ljudet kommer nära. Det fungerar bäst om den som är hörselskadad har en streamer eller motsvarande, som överför ljudet från mobilen direkt till hörapparaterna.
Om det är möjligt att använda mobil går det också att skicka sms eller andra textmeddelanden till varandra om det uppstår oklarheter i samtalet. Testa även mobilen och surfplattans inbyggda diktafon som översätter tal-till-text, här finns fler möjligheter om autotextning, det vill säga tal som automatiskt förvandlas till text.

6. Skrivtolkning
Ibland räcker det inte med hörapparater och hörhjälpmedel. Då kan skrivtolkning vara ett bra stöd för samtal. Skrivtolkning är en form av direkttextning, som innebär att en tolk skriver allt som sägs. Texten visas på en liten bildskärm som ställs framför användaren.

Hörselskadade kan få kostnadsfri skrivtolkning från regionen. För bokning, kontakta regionens tolkcentral: www.tolkcentralen.se

7. Texttelefoni.se
Ett alternativ till skrivtolkning är www.texttelefoni.se – en kostnadsfri tjänst från Post- och telestyrelsen, PTS. I praktiken innebär detta att personerna som ska samtala ringer till varandra via en skrivtolk, som skriver det som den hörande parten i samtalet säger, så att den hörselskadade användaren kan läsa det i sin mobil.
Texttelefoni kan användas i mobiltelefon (smartphone), på surfplatta och på dator. Det behöver då finnas ett registrerat användarkonto.

8. Papper och penna
Ha gärna papper och penna till hands på besöksplatsen. Om det uppstår kommunikationsproblem är det enklaste oftast det lättaste – ett handskrivet meddelande kan underlätta mycket. Tänk på att pappret behöver vara ganska stort om det ska gå att läsa på avstånd.

9. Hörselsmarta videosamtal
När det inte är möjligt att träffas vid ett fysiskt besök är det viktigt att boende får möjlighet att prata med sina närstående på distans, gärna via videosamtal.

I sådana videosamtal är det viktigt med bra ljud. Plugga gärna i en halsslinga i den surfplatta/dator som används, så går ljudet trådlöst till hörapparater som sätts i t-läge. Personer utan hörapparater kan använda hörlurar. Se till att samtalet förs på en lugn plats.

Det är också viktigt med bra bild, vilket kräver stabil internetuppkoppling. Se till att de som talar sitter med ljuset framifrån. Om hen till exempel sitter framför ett fönster, med ljuset bakifrån, hamnar ansiktet i skugga och då blir det svårt för hörselskadade att avläsa.

Även vid videosamtal går det att boka skrivtolkning. Då kan den boende läsa vad som sägs samtidigt som det sägs, vilket kan underlätta mycket. Olika regioners tolkcentraler använder olika videolösningar. Ta gärna kontakt och fråga vad som gäller i er del av landet.

HRF har samlat en rad tips på vår sida om Hörselsmarta distansmöten.
Dessa råd handlar om alla typer av möten, men är användbara även för äldreboenden.

10. Ta fram rutiner och utse ett hörselombud
Bra rutiner är grunden för hörselsmarta besök. Det är viktigt att personalen känner till hur de kan skapa en bra kommunikationssituation för de boende och vad som gäller när en hörselskadad person får besök på boendet.

Utse någon eller några i personalen som tar ett särskilt ansvar för hörselfrågorna på äldreboendet. På så sätt faller inte viktiga frågor mellan stolarna. Ett äldreombud måste inte veta allt eller göra allt, men behöver ha kunskap om hörselskadades behov, se till att det inhämtas information om lösningar samt se till att kollegerna har kunskap om hur de kan ge stöd till hörselskadade, bland annat när det gäller skötsel av hörapparater.

Läs mer:

Kontakta Hörsellinjen för råd och stöd

  • Få hörselrådgivning via telefon

    Ring våra rådgivare på 0771 – 888 000
    Öppet helgfria vardagar kl. 09.00 – 12.00

  • Om hörselvården i din region

    Hitta information om hörselvården där du bor
    Välj region

Stötta HRFs viktiga arbete

Din gåva betyder mycket för landets hörselskadade och HRFs arbete för en hörselsmart framtid. Tillsammans arbetar vi mot ett hörselsmart samhälle!