Samtalstips för en Hörselsmart vård och omsorg

Här är hörselsmarta tips för dig som arbetar inom vård och omsorg och möter människor med nedsatt hörsel. Glöm inte att först kontrollera om personen har hörapparater. Försäkra sig i så fall om att dessa sitter som de ska i öronen, att de är påslagna och fungerar, när du använder dig av råden nedan.

  • Ha ögonkontakt. Få uppmärksamhet genom att till exempel vidröra armen på personen innan du börjar prata.
  • Ansikte mot ansikte. Vänd dig mot personen och se till att ditt ansikte syns ordentligt när du pratar.
  • Dölj inte munnen. Ett bortvänt ansikte, en arm som skymmer, skägg eller munskydd som döljer munnen gör det svårt eller omöjligt att läppavläsa. Att se din mun och kunna avläsa när du pratar är ett måste för många med hörselnedsättning.
  • Anpassa kommunikationen. Om munskydd måste användas, fatta dig så kort som möjligt och säg endast det nödvändiga. Småprata inte om du märker att personen inte förstår vad du säger. Om informationen som sägs är viktig för personen att uppfatta, be personen upprepa det du just sagt. Om personen har extra hjälpmedel som en trådlös mikrofon parkopplad med hörapparaterna eller hörselimplantatet, använd den. Har personen inga hörapparater men ändå svårt att höra, använd samtalsförstärkare om det finns på avdelningen.
  • Var nära. Stå eller sitt intill personen när du pratar. Hörapparater hjälper bra till cirka 1,5 meters avstånd, är du längre bort blir din röst för svag och otydlig.  
  • Ljus i ditt ansikte. Ljus och belysning behöver vara bländfritt. Se till att ljuset faller på ditt ansikte när du pratar med personen med hörselnedsättning. Står du med ett fönster eller en stark lampa bakom dig framträder ditt ansikte sämre och det går inte att se vad du säger.
  • Tala lugnt och tydligt. Vid hörselnedsättning blir ljudet svagare, men framför allt otydligare. Det blir inte lättare att höra för att du höjer rösten, tvärtom. Skrik aldrig!
  • Prata en i taget. Är ni flera personer i ett rum där en person med hörselnedsättning behöver höra vad som sägs, var noga med att endast en i taget pratar och se till att det inte pratas i bakgrunden.
  • Nya namn och ord är svårt. Ett nytt namn i sammanhanget, kanske en ny kollega eller patient, är ofta svårt att uppfatta första gången de nämns. Även nya ord och begrepp är svåra att höra och kan behöva upprepas flera gånger. Skriv gärna ner på papper.
  • Ta det lugnt. Om personen inte uppfattar vad du säger, stressa inte. Du kan behöva ha tålamod att upprepa det du sagt, eller formulera om dig, flera gånger.
  • Byte inte samtalsämne utan förvarning. Snabba ämnesbyten mitt i samtal kan vara svåra att följa. Det kan också vara svårt att komma in i ett pågående samtal när man inte riktigt hör. Så räck fram den röda tråden – beskriv ämnet med några få ord: ”Jo, vi pratar om…”. Ställ kontrollfrågor för att försäkra dig om att personen hänger med och vet vad ni pratar om.
  • Välj andra ord. Om någon inte uppfattar vad du säger, säg om det med andra ord eller formulera om meningen. Då ökar chansen att höra. Att upprepa exakt samma sak gång på gång hjälper inte.
  • Förminska inte. Alla människor vill känna att vi hör till, har betydelse och är en del av gemenskapen. Säg därför aldrig ”Äsch, det var inget” till någon som inte hör, förstår eller hänger med. Det bidrar till utanförskap och isolering.
  • Undvik bakgrundsljud! Skruva ner, stäng av, stäng igen. Undanröj onödiga ljudkällor. En radio som skvalar i bakgrunden, ett öppet fönster med trafikbrus utanför, diskmaskiner och fläktar som låter… Du kan enkelt dämpa eller ta bort störande ljud – stäng av och stäng igen!
  • Kroppsspråk. Ibland räcker det att peka, höja på ögonbrynen, nicka eller skaka på huvudet för att framföra det man vill. Vi kan kommunicera väldigt bra utan att säga ett enda ord, även om vi inte kan teckenspråk.
  • Skriv! Text kan underlätta kommunikationen. Använd papper och penna eller skriv ned på en mobil eller surfplatta om personen har svårt att uppfatta vad du säger.

Kontakta Hörsellinjen för råd och stöd

  • Få hörselrådgivning via telefon

    Ring våra rådgivare på 0771 – 888 000
    Öppet helgfria vardagar kl. 09.00 – 12.00

  • Om hörselvården i din region

    Hitta information om hörselvården där du bor
    Välj region

Stötta HRFs viktiga arbete

Din gåva betyder mycket för landets hörselskadade och HRFs arbete för en hörselsmart framtid. Tillsammans arbetar vi mot ett hörselsmart samhälle!