Checklista för arrangör och/eller mötesledare
Här hittar du en lista på det viktigaste att tänka på som arrangör av ett digitalt möte.
Checklista
1. Inhämta eventuella tolkbehov redan i samband med anmälan
2. Kontakta tolkcentralen och lägg en bokning så tidigt som möjligt
3. Välj den mötesplattform som ska användas och kontrollera tolkfunktionerna
4. Vad måste göras i förväg och vad görs under mötet
- Hur får tolkarna rätt behörighet och hur blir de synliga för tolkanvändare, kontrollera plattformens manual eller fråga tolkarna
- Ska skrivtolkning visas som undertext eller extern länk, kom överens med skrivtolkarna om lämplig lösning
- Hur skickas eventuell skrivtolkslänk ut till deltagarna före och under mötet
- Vilka inställningar måste göras avseende tolkning, textning och språkval, kontrollera i plattformens manual
- Informera tolkanvändare i förväg om hur de ska göra för att se tolkning respektive textning