Kategori: Nyhet
Datum:

WHO: ”Hög tid att ändra attityder till hörselnedsättning”

Det finns en halv miljard hörselskadade runt om i världen – och de flesta får inte den hörselvård de behöver.
Det beror bland annat på stigmatisering och tystnad. Det är hög tid att ändra attityder, prata mer om hörsel och satsa på hörselvård, uppmanar världshälsoorganisationen WHO, i dag, på World Hearing Day 3 mars.

”Hörselnedsättning har ofta kallats ”en osynlig funktionsnedsättning”, inte bara för att det inte syns utanpå, utan också för att det sedan länge är förenat med stigma och dessutom ignoreras av beslutsfattare.”

Det säger Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektör för WHO i dag, på Världshörseldagen.

”Motverka fördomar och stigmatisering”

WHO har tre uppmaningar, med anledning av Världshörseldagen:

  • Motverka vanliga missuppfattningar och fördomar kring hörselskador, både i samhället i stort och bland vårdgivare.
  • Erbjud korrekt och evidensbaserad information för att ändra allmänhetens attityder till hörselnedsättning och andra hörselskador.
  • Världens länder och samhällen måste ta tag i fördomar och stigmatisering kring hörselnedsättning, som ett avgörande steg på vägen mot att säkerställa jämlik tillgång till hörselvård.

Attityder styr prioriteringar och resurser

HRF välkomnar WHOs uppmaningar, som är i högsta grad relevanta också i Sverige.

Visserligen kan alla få hörselvård inom den allmänna hälso- och sjukvården, men resurserna är alldeles för små i förhållande till den stora patientgruppen. Det finns också särskilda egenavgifter för hörselvård i delar av landet, som i praktiken skapar trösklar och begränsar tillgången till hörselvård.

Det här handlar i hög grad om beslutsfattares attityder till hörselnedsättning. Hörselnedsättning bagatelliseras ofta och det är vanligt att hörselvård prioriteras lågt.

Detta trots att WHOs rapport World Report on Hearing och en mängd forskningsstudier konstaterat att hörselvård är kostnadseffektivt och en investering som ger stora vinster, för både individ och samhälle.

Dubbelt så många får hörapparater

Antalet personer som får hörapparater i Sverige har fördubblats under de senaste 20 åren, från omkring 50 000 till en bit över 100 000 per år. Det här beror till stor del på en positiv förändring av attityder till både hörselnedsättning och hörapparater.

Men attityderna i samhället är fortfarande ett stort problem. Det är fortfarande vanligt att dölja eller dra sig för att prata om sin hörselnedsättning. Och många väntar tills hörselproblemen blivit stora innan de söker hörselvård. Antalet hörapparatanvändare är drygt 500 000, men skulle kunna vara nästan dubbelt så stort.

HRF delar därför HRFs syn: Att skapa öppenhet och kunskap kring hörselnedsättning är en otroligt viktig förutsättning för att skapa bättre villkor för hörselskadade, även i Sverige.

HRFs tips för bättre kommunikation

Det finns många saker du kan göra för att förbättra din egen hörselsituation. Här är några tips:

  • Testa din hörsel. Du kan göra en enkel snabbkoll med HRFs Hörseltestaren eller vänd dig direkt till hörselvården för en hörselundersökning.
  • Skaffa hörapparater. Om du vet att du behöver hörapparater, dröj inte. Ta steget och vänd dig till hörselvården för att prova ut hörapparater.
  • Skaffa andra hörhjälpmedel. Hörapparater räcker inte alltid till. När du kopplar hörapparaterna till teleslinga, streamer och andra kommunikationslösningar hör du oftast bättre.
  • Fråga om hörselimplantat. Om din hörsel blivit sämre och hörapparater och andra hörhjälpmedel inte räcker till, fråga din audionom om hörselimplantat kan vara något för dig.
  • Utveckla dina hörselstrategier. Sätt dig på rätt ställe, plocka fram textning på tv:n, skriv ett sms istället för att ringa. Det finns många sätt att underlätta kommunikationen. Kolla gärna på HRFs tips för samtal med nedsatt hörsel.
  • Testa tolkning. Har du svårt att höra på möten, trots hörapparater och teleslinga? Prova gärna skrivtolkning, om du inte har gjort det. Eller teckenspråkstolkning eller TSS-tolkning, om det passar dig bättre.
  • Hämta kunskap hos Hörsellinjen.hörsellinjen.se hittar du en massa information och matnyttiga länkar. Du kan även kontakta HRFs rådgivare genom att mejla din fråga eller ringa 0771-888 000. Är du medlem i HRF? Då kan du boka en halvtimmes rådgivning!

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."