Hörselsmart rådgivning – då och nu

Att stärka hörselskadade med hörselsmarta råd, det har varit själva livsnerven i HRF i alla år. Så var det på 1920-talet och så är det än i dag.
Och nu lanserar vi en jubileumsnyhet: Du kan boka tid för personlig rådgivning!   

Svartvit bild på publik med hörlurar från 1921 samt bild på kvinna med headset framför datorskärm där det står Fakta och råd.
Informationsmöte på 1920-talet (t v) och dagens Hörsellinjen, HRFs rådgivningstjänst (t h).

DÅ: Vi gav goda råd för hela livet

Redan på 1920-talet kunde hörselskadade från hela landet vända sig till Föreningen för Dövas Väl, som vi hette då, för rådgivning om hörapparater, ljudteknik, avläsning, ekonomi, yrkesval, utbildning, omskolning, bostadsanskaffning och stöd i personliga frågor. Så småningom erbjöd vi hörapparatutprovningar och kuratorstöd samt startade en skola där vuxna kunde få utbildning och rehabilitering.

HRFs pionjärer hade en helhetssyn på den enskilda människans behov som besjälar vår organisation än i dag.

NU: Alla kan fråga HRFs Hörsellinjen

Det ska vara enkelt för hörselskadade få pålitlig information och råd om rättigheter och möjligheter, anser vi i HRF. Ur kunskap växer även hörselsmart kompetens och självförtroende.

HRF driver rådgivningstjänsten Hörsellinjen, dit vem som helst kan vända sig för att fråga vad som helst som rör hörsel. Såväl hörselskadade som anhöriga, såväl medlemmar som icke medlemmar, såväl kommuner som företag, såväl fack som arbetsgivare… Alla är välkomna att kontakta HRFs hörselrådgivare via telefon eller e-post.

Det går även att söka fakta och råd på hörsellinjen.se. Här har HRF samlat massor av information om hörselvård, hörselskador, tillgänglighet, hjälpmedel och mycket, mycket annat.

Vad du kan göra: Boka tid för rådgivning

Har du frågor? En liten undran om hjälpmedel? Eller kanske stora funderingar om hela din hörselsituation?

Nu kan du som är medlem i HRF förboka en halvtimmes kostnadsfri rådgivning med HRFs rådgivare på Hörsellinjen!

Det är enkelt. Du fyller bara i webbformuläret nedan, sedan får du mejl från HRFs Hörsellinjen med erbjudande om en telefontid, då vi ringer upp dig. Passar inte tiden får du alternativ.

Den bokade rådgivningen sker dagtid, måndag–torsdag, via telefon eller förmedlingstjänsten texttelefoni.se. Det går att boka högst 30 minuter åt gången och du behöver vara medlem i HRF.

Självklart går även att kontakta HRFs Hörsellinjen utan förbokning och utan att vara medlem. Fördelen med tidsbokningen är att du vet att du får en ostörd halvtimme och blir uppringd på en avtalad tid, utan att behöva vänta i kö eller ringa flera gånger.

Boka tid för rådgivning med Hörsellinjen


  • Är du inte medlem i HRF? Bli det här!