Datum:

Plexiglas kvar i butiker – HRF efterlyser mikrofonsystem

Händer med plastandskar bakom plexiglas håller i kortläsare och en fralla i papper.

Restriktionerna är borta, men covid-19 är kvar. Och kvar finns också plexiglasen i butikerna, vilket gör det svårt att höra.
Men det går att lösa, säger HRFs Eivor Johansson i TV4. Ett enkelt mikrofonsystem vid varje kassa kan göra stor skillnad för både kunder och anställda.

Covid-19 klassas inte längre som en samhällsfarlig sjukdom. Men pandemin är inte över och smittspridningen pågår fortfarande. Många butiker och serviceställen har därför valt att låta plexiglasen sitta kvar vid kassor och diskar, för att skydda personalen – och kunderna.

– Även om inte covid räknas som en samhällsfarlig sjukdom längre så finns det kvar, och även andra sjukdomar. Kunderna har ändrat sitt beteende och uppskattar att plexiglasen finns kvar, säger Marie Palntén, butikschef hos Ica Kvantum, Munkebäck, till TV4 Nyheterna.

”Ljudet går inte genom glaset”

Men plexiglasen skapar svårigheter, inte minst för hörselskadade. Och personer med hörselnedsättning finns bland både kunder och butikspersonal.

– Ja, problemet är ju att vi inte hör. Ljudet går inte igenom plexiglaset tillräckligt för att vi ska kunna höra, förklarar Eivor Johansson, ledamot i HRFs förbundsstyrelse till TV4.

Enkla mikrofonsystem

HRF kräver inte att plexglasen ska tas bort. Att hålla nere smittspridningen och skydda kunder och personal är lika viktigt för hörselskadade som för alla andra. Däremot vill HRF att plexiglasen ska kombinera med hörselsmarta lösningar – till exempel enkla mikrofonsystem, ungefär som i biljettluckor.

– Dels kan man tänka sig mikrofoner och högtalare. Men den bästa lösningen för oss hörselskadade, det är ju när vi kan få in ljudet i våra hörapparater, säger Eivor Johansson.

Med andra ord: teleslinga.

”Måste hitta lösning som underlättar”

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, tror att plexiglasen kommer att fasas ut successivt och bli färre. Men skulle det bli mer permanent är han inte främmande för att införa mikrofonsystem och teleslinga:

– Är det så att vi skulle ha någon form av lösning som man har i biljettluckor och dylikt, då måste man ju hitta en lösning som underlättar för personer med olika slags funktionsvariationer.

Kan göra stor skillnad

Ett enkelt mikrofonsystem kan göra stor skillnad , för både personal och kunder. En mikrofon på vardera sidan om plexiglaset, kopplad till en teleslinga, gör att hörapparatanvändare får ljudet trådlöst direkt in i apparaterna. Om det dessutom kopplas in en liten högtalare blir det lättare att höra även för alla andra.

Relaterade nyheter

  • Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare

    Åtta forskningsprojekt har beviljats anslag ur HRFs hörselforskningsfond. Över 2,3 miljoner kronor går i år till ny forskning om hörselnedsättning i arbetslivet, innerörats utveckling, tinnitus och plötslig dövhet.

  • HRF-seger i Blekinge: Lyckades stoppa avgiftschock
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF-seger i Blekinge: Lyckades stoppa avgiftschock

    HRF lyckades få regionfullmäktige i Blekinge att backa. Den planerade chockhöjningen av utprovningsavgiften till 2 200 kronor stoppades. I elfte timmen beslutade politikerna att istället sänka kostnaderna med 900 kronor för nio av tio hörapparatanvändare.

  • SVT Rapport om kökrisen: 1,5 års väntan på hörapparater för Kenneth
    Datum:

    SVT Rapport om kökrisen: 1,5 års väntan på hörapparater för Kenneth

    Kenneth Willman i Borlänge har väntat på hörapparater i ett år. Men först i april kan han få tid hos hörselvården.
    – Då tänkte jag: "Å, herregud. 1,5 år, rakt av!", berättar han i SVT Rapport, i ett inslag om HRFs kartläggning av kökrisen inom hörselvården.