Kategori: Nyhet
Datum:

”Nu måste staten ta ansvar för hörselskadade barn i skolan”, kräver hörsel- och dövorganisationerna

Nu måste staten ta ansvar för hörselskadade barn i skolan! Det skriver sju hörsel- och dövorganisationer till utbildningsminister Gustaf Fridolin i dag, efter rapporter om att hörselskadade barn har en bedrövlig situation i skolan. Organisationerna kräver nu statliga, regionala resurscentra.

Lena Wettrén, Riksförbundet för döva, hörselskadade barn och barn med språkstörning (DHB) Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande, Hörselskadades Riksförbund (HRF) Hanna Sejlitz, Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) Pontus Degsell, Förbundet Sveriges Dövblinda (FSDB)
Lena Wettrén, Riksförbundet för döva, hörselskadade barn och barn med språkstörning (DHB) Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande, Hörselskadades Riksförbund (HRF) Hanna Sejlitz, Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) Pontus Degsell, Förbundet Sveriges Dövblinda (FSDB)

Uttalandet till utbildningsminister Gustaf Fridolin (MP) antogs av den så kallade ”Ordförandegruppen”, som träffades hos HRF på onsdagen. Gruppen består av representanter från de olika organisationerna för hörselskadade, döva och dövblinda, och det tog inte lång stund för dem att enas om ställa krav på ökat statligt ansvar för hörselskadade elever.

Med anledning av uttalandet gjorde Sveriges Radio Ekot en intervju med HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren. Han sa bland annat: ”Man får slita om man är en hörselskadad elev”:

Här nedan följer organisationernas skrivelse i sin helhet (för pdf se längst ner på sidan):

Nu måste staten ta ansvar för hörselskadade barn i skolan!

En ny studie från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) visar att de flesta hörselskadade elever har en bedrövlig situation i skolan. Hela 80 procent av klassrummen har oacceptabel akustik, 60 procent av hörtekniken fungerar inte som den ska och 80 procent av eleverna har inte kontakt med någon kommunal hörselpedagog.

Vi är tyvärr inte det minsta förvånade. Under hela 2000-talet har vi i hörselskadades och dövas intresseorganisationer sett en skrämmande nedrustning av resurser för hörselskadade samt döva och dövblinda elever i skolan. Barnen får kämpa mot alla odds, och det kan få livslånga konsekvenser.

Vi möter ständigt föräldrar som tvingas slåss för att deras barn ska få den skolgång de har lagstadgad rätt till. Kommunerna har ansvar för de hörselskadade eleverna, men saknar ofta kunskap om barnens behov och de åtgärder som krävs för att de ska kunna vara delaktiga i skolan. Många kommuner drar sig för att bekosta de anpassningar och insatser som krävs.
Gång på gång har vi slagit larm och drivit krav på mer stöd till eleverna och deras föräldrar. Men vi ser ingen förbättring. Tvärtom. Antalet kommunalt anställda hörselpedagoger minskar successivt. Och i dag finns det inte heller någon utbildning av hörselpedagoger.

Nu är det hög tid för staten att ta ett större ansvar för denna utsatta elevgrupp!

Vårt krav är enkelt: Inrätta statligt finansierade, regionala resurscentra med ansvar för hörselskadade, döva och dövblinda elevers skolgång, oavsett vilken skolform eleverna går i. Hit ska både elever och föräldrar samt kommuner, lärare och annan skolpersonal kunna vända sig för att få det stöd som till stora delar saknas i dag. Varje resurscenter ska samla en gedigen kompetens för att kunna stödja denna målgrupp.

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Sveriges Dövas Riksförbund (SDR)
Riksförbundet för döva, hörselskadade barn och barn med språkstörning (DHB)
Förbundet Sveriges Dövblinda (FSDB)
Unga Hörselskadade (UH)
Sveriges Dövas Ungdomsförbund (SDUF)
Dövblind Ungdom (DBU)

I Sverige finns det omkring 10 000 barn och ungdomar som har en hörselnedsättning eller är döva. Cirka 4 600 av dessa använder hörapparater och/eller cochlea-implantat, och 3 000 har dessutom hörtekniska lösningar som kompletterar hörapparaterna/CI.

Fotnot: Uttalandet skickades för kännedom till hela riksdagens utbildningsutskott samt till Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).


Länkar:

Intervju med HRFs förbundsordförande om uttalandet:
”Man får slita om man är en hörselskadad elev”: (Ekot 2015-03-18)

Tidigare artiklar och inslag:
Stora brister drabbar hörselskadade elever i skolan, visar ny studie (HRF.se 2015-03-17)

”Jag var ofta för trött för att ta till mig undervisningen”: P1 Morgon Sara Bryntse, UH, och Håkan Bergkvist, SPSM (P1 Morgon 2015-03-17)

Relaterade nyheter

  • Vilken forskare får Stora Hörselpriset?
    Två män står och håller i ett diplom.
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Vilken forskare får Stora Hörselpriset?

    Nu är nomineringarna igång till Stora Hörselpriset, det främsta priset inom svensk hörselforskning. Hörselforskningsfonden efterlyser förslag på forskare som har gjort ”betydande” arbete, med ”stor positiv påverkan på hörselskadades vardag”. Stora Hörselpriset är på 100...

  • ”Glapp” i regelverket för arbetshjälpmedel måste rättas till, anser ny utredning
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    ”Glapp” i regelverket för arbetshjälpmedel måste rättas till, anser ny utredning

    I dag riskerar många hörselskadade att stå utan arbetshjälpmedel eller tvingas betala själva, på grund av ett "glapp" i regelverket.
    Det konstaterar en ny utredning från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF), som går på HRFs linje och uppmanar regeringen att tydliggöra reglerna.

  • Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare

    Åtta forskningsprojekt har beviljats anslag ur HRFs hörselforskningsfond. Över 2,3 miljoner kronor går i år till ny forskning om hörselnedsättning i arbetslivet, innerörats utveckling, tinnitus och plötslig dövhet.