Kategori: Nyhet
Datum:

Krångligt och dyrt att få tolk i arbetslivet

Det rådande systemet för tolktjänster i arbetslivet är krångligt, delvis kränkande och kan dessutom medföra kostnader som gör att arbetsgivare avskräcks från att anställa döva och hörselskadade. Det konstaterar SVTs Rapport i ett inslag.

hidborn.img_assist_custom-370x197
I torsdagens Rapport i SVT berättade en teckenspråkig arbetstagare, Malin Hidborn, om de tolkproblem hon möter i sin vardag, på grund av bristfälliga system för tolktjänsten.

För att kunna få bidrag till tolk på arbetsplatsen måste den som är döv/hörselskadad vara inskriven på Arbetsförmedlingen – även om han/hon inte är arbetslös. Och för att kunna få ekonomisk ersättning till så kallat ”personligt biträde” måste arbetsgivaren intyga att den anställde har en nedsatt arbetsförmåga. Det här är något som många teckenspråkiga upplever som både missvisande och stötande.

Det kan också bli dyrt för arbetsgivaren att anställa teckenspråkiga. Bidraget från Arbetsförmedlingen är 50 000 kronor per år, vilket inte räcker långt. Och bidrag från landstinget kan utgå för så kallad ”vardagstolkning” på Arbetsförmedlingen, men bara om en hörande person leder mötet. Om den som är teckenspråkig leder mötet, blir det inget bidrag från landstinget.

Reglerna för tolk i arbetslivet har kritiserats av HRF och andra hörsel- och dövorganisationerna under lång tid, men inget har hänt – trots utredningar och diskussioner med Socialdepartementet.

Inslag i SVT Nyheter 2015-04-09: Dyrt anställa döva

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."