Del 2 – Hörseltillgänglighet

Del 2 av 5.

För att ett digitalt möte ska vara hörseltillgängligt finns det saker som både arrangör och deltagare bör känna till och gärna testa i förväg.

Mötesdeltagare med personliga hörhjälpmedel bör i förväg ta reda på hur de ska anslutas och användas tillsammans med den enhet som ska användas i mötet.

Arrangörer bör välja en mötesplattform som erbjuder god tillgänglighet.

Det behövs kunskap om hur du kompletterar med olika former av visuellt stöd såsom textning, skrivtolkning eller teckenspråkstolkning.

Alla som deltar eller arrangerar någon form av digitala möten behöver veta hur man använder mikrofon och kamera på ett hörseltillgängligt sätt.

Mikrofonvett

Mikrofoner och mikrofonanvändning påverkar ljudkvaliteten i alla digitala möten. Välj mikrofon med eftertanke och testa alltid i förväg hur den fungerar tillsammans med övrig teknik som används i mötet. Avståndet mellan talarens mun och mikrofonen är helt avgörande för ljudkvaliteten. 

Välj mikrofon 

Vanligen finns det en inbyggd mikrofon i enheter som används i digitala möten. Nackdelen med sådana mikrofoner är att de tar upp ljud för långt ifrån talarens mun och även fångar upp omgivningsljud som kan störa alla i mötet.

Ett hörseltillgängligt alternativ är att välja en extern mikrofon som kan vara nära munnen. Bra exempel är huvudburna mikrofoner, fristående bordsmikrofoner eller så kallade myggor. Sådana externa mikrofoner ansluts antingen trådlöst eller med sladd till den enhet som används i mötet.

Mötesplattformar känner ibland av vilka mikrofoner som finns och väljer automatiskt det bästa alternativet, men ibland måste du manuellt ställa in vilken mikrofon som ska användas. Testa om möjligt i förväg hur din mikrofon fungerar i praktiken, det förenklar för både deltagare och arrangör om du vet det innan mötet startar.

Använda mikrofon 

För god ljudkvalitet i ett digitalt möte är grundregeln att mikrofonen är avstängd utom när du ska tala. Då blir ljudkvaliteten bättre för alla. Oftast kan deltagare själva sätta på och stänga av sin mikrofon. Ibland får mötets administratör hjälpa till med detta.

Det förekommer ibland att deltagarmikrofoner är avstängda som mötesstandard och endast den som är föredragande är aktiv talare. Detta är vanligast vid föreläsningar av typen webbinarium.

Bilden ovan visar var du sätter på och stänger av mikrofonen i Teams.


Kameravett 

Många med nedsatt hörsel kompletterar mer eller mindre medvetet med avläsning av ansikte och läppar på den som talar och därför är det viktigt att ansiktet syns bra i bild. Att se ansiktet på den som talar är förstås också trevligt för alla i en digital värld.

Välja kamera 

Vissa enheter har en inbyggd kamera men ofta finns det också möjlighet att ansluta en extern kamera. Ta reda på hur den kamera som används är placerad och kontrollera i förväg att hela ditt ansikte syns i bild när du sitter på plats.

Belysning och bakgrund

Tänk på belysningen, sitt inte framför ett fönster, motljus kan göra att övriga deltagare bara ser dig som en skugga. Dra för gardiner eller fäll ner persienner om det behövs. Är det mörkt i rummet behövs en lampa som lyser upp ansiktet, ljuset från datorskärmen räcker oftast inte. Välj om möjligt en lugn bakgrund. I vissa plattformar finns möjlighet att välja virtuella bakgrunder.