Del 4 – Digitala möten – tips

Del 4 av 5.

Tekniska problem uppstår ibland. Det kan bli problem hos den enskilda deltagaren, hos arrangören, i själva mötesplattformen eller kanske internetanslutningen. När något händer är det viktigt att försöka lösa problemet så gott det går. För en arrangör kan det vara lämpligt att ajournera mötet några minuter för att reda ut problemet. För en deltagare kan det hjälpa att logga ut ur mötet och sedan logga in igen.

Tips för deltagare

För dig som deltagare är det viktigt att du själv ser, hör och kan hänga med. Anmäl alltid eventuella tolkbehov i förväg så arrangören hinner förbereda det. Som deltagare bör du kontrollera hur dina personliga hörhjälpmedel ansluts till den enhet du använder. Ta vid behov reda på hur textningsfunktion eller tolkfönster fungerar i den mötesplattform arrangören valt. Tänk också på att din egen närvaro ska vara tillgänglig för andra. Tala tydligt och använd en mikrofon nära munnen som du stänger av när du inte talar. Se till att ha bra belysning och en rätt vinklad kamera så alla som deltar i mötet kan se dig ordentligt. På så sätt kan du bidra till en bättre upplevelse för alla.

Mer kunskaper om allt detta får du i kursen Delta i digitala möten

Liten checklista för deltagare

  • Anmäl eventuellt tolkbehov till arrangören i god tid
  • Bestäm vilka enheter som ska användas i mötet
  • Bestäm vilken kamera, mikrofon och eventuell högtalare/hörlurar som ska användas i mötet
  • Öva på att ansluta personliga hörhjälpmedel till din enhet
  • Öva på att koppla in och/eller aktivera vald kamera respektive mikrofon
  • Öva på att använda kamerafunktionen
  • Öva på att använda mikrofonen
  • Öva på att använda högtalare/hörlur respektive personliga hörhjälpmedel
  • Finns det möjlighet att genomföra ett testmöte i den aktuella mötesplattformen är det utmärkt för den digitala tryggheten och hur det kommande mötet blir.

Tips för arrangörer

För hörseltillgängliga digitala möten behövs i första hand information om behovet av textning eller tolkning. Det är viktigt att förstå att det inte finns en tolkmetod som passar alla.

Under själva mötet är det bra med enkla spelregler för alla som till exempel lyfter vikten av mikrofonvett och kameravett. Ska mötesdeltagarna delas upp i grupper behövs planering för att tolkar ska vara tillgängliga i samma rum som tolkanvändarna.

Mer kunskaper om detta får du i kursen Arrangera digitala möten.

Liten checklista för arrangörer

  • Gör det obligatoriskt att inhämta behov av skrivtolkning, teckenspråkstolkning, TSS-tolkning i samband med anmälan.
  • Boka tolkar i god tid.
  • Tänk igenom kameraval och belysning.
  • Välj en mikrofon som tar upp ljudet nära ljudkällan.
  • Välj vilken plattform som ska användas i mötet.
  • Undersök plattformens funktioner vad gäller automatisk textning och val av språk.
  • Undersök funktioner för tolkarnas närvaro i mötet.
  • Tänk igenom mötesformen och eventuell gruppindelning.
  • Formulera enkla spelregler och skicka ut dem i samband med anmälningsbekräftelsen.
  • Finns det möjlighet att erbjuda ett testmöte i den aktuella mötesplattformen är det utmärkt för den digitala tryggheten och hur det kommande mötet blir.

Sammanfattning

När du gått igenom denna grundkurs ska du ha en övergripande förståelse för vad som menas med hörseltillgänglighet och varför det är viktigt med mikrofonvett och kameravett. Du ska också känna till olika tolkmetoder och lite om hur de kan användas. Har du personliga hörhjälpmedel vet du hur bra det är att i förväg testa hur de kan anslutas och användas i hörseltillgängliga digitala möten.

Reflektera över

Föreställ dig att du ska delta på ett digitalt möte. Vad behöver du tänka på för att du själv ska höra och få mötet textat? Vilken teknik bör du välja för att din hörselskadade kollega ska uppfatta det du säger så bra som möjligt?