Del 3 – Plattformsval och tekniktips
Del 3 av 5.
Det finns många digitala mötesplattformar och de erbjuder ungefär samma funktioner men de utvecklas successivt och nya finesser dyker upp då och då. Det är därför omöjligt att i detalj beskriva exakt hur det går till att få i gång alla funktioner. Sådana instruktioner skulle snabbt bli föråldrade då programvaror och teknik ständigt uppdateras och förändras.
I det här avsnittet har vi ändå valt att lyfta vissa grundläggande inställningar för tolkning i de två största plattformarna Zoom respektive Teams så som de fungerar just nu, februari 2025.
Zoom
Inställningar för skrivtolkning
- Säkerställ att alternativet för manuella undertexter har aktiverats i plattformens inställningar, detta görs i administratörsinställningarna i förväg.
- Ska skrivtolkningen visas direkt i zoom-fönstret krävs att tolkarna kan ansluta sin programvara direkt till mötet. Diskutera detta direkt vid tolkbeställningen.
- Om skrivtolkningen ska visas i separat fönster tillhandahåller tolkarna en särskild skrivtolkslänk som med fördel kan skickas ut i förväg. Den kan också delas i möteschatten när mötet startat. Deltagarna klickar på länken för att öppna ett skrivtolksfönster som placeras på önskat sätt på skärmen eller på en separat enhet.
Inställningar för TSS och/eller Teckenspråkstolkning
- Aktivera Vy för teckenspråkstolkning i Zooms administratörsinställning i förväg. Detta kan göras för ett enskilt möte eller väljas som standardinställning. När mötet startar ger mötesvärden teckenspråkstolkarna den särskilda tolkbehörighet som behövs.
- Tolkanvändare väljer sedan att fästa tolkarnas kamerabild så den alltid syns.
Inställningar för autotextning
Du som arrangerar mötet ska i förväg aktivera knappen för Automatiserade undertexter som finns under Inställningar på administratörssidan.
Deltagarna väljer att visa autotextningen genom att klicka på CC-knappen i verktygsfältet.

Teams
Inställningar för skrivtolkning
Skrivtolkarna bjuds in till mötet som deltagare för att kunna lyssna och skrivtolka allt som sägs. De skickar en skrivtolkningslänk till tolkanvändare före mötet eller i chatten när mötet har startat.
Genom att klicka på länken öppnas ett separat skrivtolkningsfönster där texten visas. Länken kan öppnas i en separat enhet för deltagare som föredrar detta.
Inställningar för TSS och/eller Teckenspråkstolkning
- Starta mötet
- Klicka på de tre punkterna Mer…
- Välj Inställningar
- Välj Tillgänglighet
- Aktivera Teckenspråk
- Klicka på Hantera tecknare, lägg till TSS/Teckenspråkstolkarna och klicka på Spara
- Lägg även till tolkanvändaren om vederbörande vill teckna till tolken för att få översättning till tal.
Teckenspråksanvändare väljer Teckenspråksvy för att prioritera tolkarna på den egna skärmen så de alltid syns under mötet.
Det är möjligt att använda flera tolkmetoder under samma möte i vissa plattformar. Tolkanvändarna väljer själva vilken tolkmetod de vill använda sig av genom att till exempel aktivera autotextning och prioritera TSS-tolk med hjälp av Teckenspråksvy.
Inställningar för autotextning
Autotextning aktiveras lokalt av deltagarna själva.

Nedan hittar du en skärminspelning på var och hur du hittar inställning för autotextning i Teams. Du kan själv välja storlek och färg på autotexten samt vilken bakgrundfärg du vill använda.