C6 – Hörselsmarta verktyg
Delkurs 5 av 6. Digitala mötesplattformar har många olika verktyg som kan användas under möten. En del av dessa verktyg kan göra mötet mer hörselsmart och tas därför upp i denna kurs.
Chatt
Många hörselskadade trivs med kommunikation i text och chattfunktionen kan därför vara en viktig kanal mellan arrangör och deltagare när det dyker upp frågor eller problem under ett möte. För arrangörer gäller det att hålla reda på om det skrivs i chatten och även att försöka svara. I vissa plattformar kan svar skickas enskilt till en viss person i andra går det bara att ha en öppen diskussion som alla i gruppen kan läsa.
Bilden visar hur det ser ut i menyn i Teams.
Chatten kan användas av arrangören för att meddela om något händer under mötet, den kan också användas av till exempel tolkar som behöver skicka ut länkar eller annan information till tolkanvändare.
Det förekommer att mycket livlig kommunikation i chatten stör mötet ungefär som när många sitter och viskar i ett hörn på ett vanligt fysiskt möte. För arrangörer är det därför klokt att tänka igenom hur chatfunktionen bör användas på ett konstruktivt sätt under mötet till exempel genom att ta med det i mötets spelregler.
Används mötesformatet Webbinar kan frågor i stället ställas genom en särskild funktion för frågor och svar som finns i vissa mötesplattformar, då går frågorna direkt till mötesledare och/eller paneldeltagare.
Vid möten där det kommer många frågor i chatten kan det vara lämpligt att om möjligt ladda ner chatten och spara den för att i stället besvara frågor i efterhand.
Inspelning
De flesta plattformar tillåter att möten spelas in i sin helhet. Mötesdeltagarna ska i så fall informeras om att inspelning sker. Fördelen med inspelning är att mötet kan göras tillgängligt för fler i efterhand. För att vara hörseltillgängligt måste en sådan inspelning textas om inte eventuell autotextning sparas i samband med inspelningen.