Kategori: Nyhet
Datum: <time datetime="2019-01-12">12 januari 2019</time>

Risk för hörfel och fel diagnos vid vård via telefon

Stetosskop, plåster och gasbinda vid en mobiltelefon.

Vård via telefon innebär risk för missförstånd och fel diagnos, visar en studie från Linköpings universitet. Särskilt utsatta är patienter med annat första språk och patienter med hörselnedsättning. Fysisk vårdmottagning är bättre, konstaterar forskaren bakom studien.

Det har blivit allt vanligare med medicinsk rådgivning och vård via telefon. Men omvårdnadsforskaren Rikard Wärdig, lektor vid Linköpings Universitet, konstaterar att det innebär stor risk för missförstånd. I värsta fall kan det leda till fel diagnos och att patienter inte får den vård de behöver.

Förordar fysiska mottagningar

Rikard Wärdig uppger till Sveriges Radio P4 Östergötland att han istället förordar fler öppna fysiska mottagningar. Det skulle minska missförstånden.

P4 Östergötland har intervjuat Åsa Maxeby, sjuksköterska och verksamhetsutvecklare på vårdcentralen i Hageby i Norrköping. Där märkte personalen att diagnostisering och tidbokning via telefon ofta ledde till feltolkningar, på grund av språkproblem och ibland hörselnedsättning. Därför valde man att satsa mer på den fysiska mottagningen.

”Många behöver se någon i ögonen”

– Det är mycket enklare för sjuksköterskan att göra en bedömning på en patient som du har framför dig. Telefonrådgivning är extremt komplicerat och svårt, säger Åsa Maxeby.
– Det är en jättestor grupp som har behov av att se någon i ögonen när de pratar om sina problem, säger hon.

Krav på tillgängliga vårdkontakter

HRF driver krav på att hälso- och sjukvården ska förbättra sin tillgänglighet för hörselskadade. I HRFs handlingsprogram för 2017-2020 står det att förbundet ska ”verka för regelverk som kräver att myndighets- och vårdkontakter sker på ett sätt som är tillgängligt och kommunikationssäkert för hörselskadade”.

Länkar

Flera vinster med ökad fysisk vårdmottagning (Sveriges Radio P4 Östergötland)

Relaterade nyheter

  • Alla ska enkelt kunna ta del av public service, kräver HRF
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2024-03-27">27 mars 2024</time>

    Alla ska enkelt kunna ta del av public service, kräver HRF

    Alla ska enkelt kunna ta del av SVT via "vanlig", trådbunden tv, inte bara via appar och webbtjänster. Den så kallade vidaresändningsplikten för public service måste därför finnas kvar – och utökas med lagkrav om textning, skriver HRF till Kulturdepartementet.

  • Skrotar planer på hörselcheckar, efter HRF-kritik
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2024-03-24">24 mars 2024</time>

    Skrotar planer på hörselcheckar, efter HRF-kritik

    Det blir inga hörselcheckar i Uppsala län. Det står klart sedan det skett ett maktskifte i regionen.
    – Vi har lyssnat på HRF och kommit till slutsatsen att vi ska upphäva beslutet om hörselcheckar, säger Vivianne Macdisi, ny ordförande för Vårdstyrelsen.

  • Rusning till Hörseltestaren när HRF gästade P4 Extra
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2024-03-07">7 mars 2024</time>

    Rusning till Hörseltestaren när HRF gästade P4 Extra

    "Kolla hur det står till med din hörsel!" uppmanade Titti Schultz i P4 Extra på Världshörseldagen 3 mars, efter samtal med HRFs vice förbundsordförande Eva Blomquist och förbundskapten Peter Gerhardsson. Och några minuter senare hade 2 200 lyssnare testat sig på hörseltestaren.se.