Risk för hörfel och fel diagnos vid vård via telefon
Vård via telefon innebär risk för missförstånd och fel diagnos, visar en studie från Linköpings universitet. Särskilt utsatta är patienter med annat första språk och patienter med hörselnedsättning. Fysisk vårdmottagning är bättre, konstaterar forskaren bakom studien.
Det har blivit allt vanligare med medicinsk rådgivning och vård via telefon. Men omvårdnadsforskaren Rikard Wärdig, lektor vid Linköpings Universitet, konstaterar att det innebär stor risk för missförstånd. I värsta fall kan det leda till fel diagnos och att patienter inte får den vård de behöver.
Förordar fysiska mottagningar
Rikard Wärdig uppger till Sveriges Radio P4 Östergötland att han istället förordar fler öppna fysiska mottagningar. Det skulle minska missförstånden.
P4 Östergötland har intervjuat Åsa Maxeby, sjuksköterska och verksamhetsutvecklare på vårdcentralen i Hageby i Norrköping. Där märkte personalen att diagnostisering och tidbokning via telefon ofta ledde till feltolkningar, på grund av språkproblem och ibland hörselnedsättning. Därför valde man att satsa mer på den fysiska mottagningen.
”Många behöver se någon i ögonen”
– Det är mycket enklare för sjuksköterskan att göra en bedömning på en patient som du har framför dig. Telefonrådgivning är extremt komplicerat och svårt, säger Åsa Maxeby.
– Det är en jättestor grupp som har behov av att se någon i ögonen när de pratar om sina problem, säger hon.
Krav på tillgängliga vårdkontakter
HRF driver krav på att hälso- och sjukvården ska förbättra sin tillgänglighet för hörselskadade. I HRFs handlingsprogram för 2017-2020 står det att förbundet ska ”verka för regelverk som kräver att myndighets- och vårdkontakter sker på ett sätt som är tillgängligt och kommunikationssäkert för hörselskadade”.
Länkar
Flera vinster med ökad fysisk vårdmottagning (Sveriges Radio P4 Östergötland)