Datum:

Plexiglas kvar i butiker – HRF efterlyser mikrofonsystem

Händer med plastandskar bakom plexiglas håller i kortläsare och en fralla i papper.

Restriktionerna är borta, men covid-19 är kvar. Och kvar finns också plexiglasen i butikerna, vilket gör det svårt att höra.
Men det går att lösa, säger HRFs Eivor Johansson i TV4. Ett enkelt mikrofonsystem vid varje kassa kan göra stor skillnad för både kunder och anställda.

Covid-19 klassas inte längre som en samhällsfarlig sjukdom. Men pandemin är inte över och smittspridningen pågår fortfarande. Många butiker och serviceställen har därför valt att låta plexiglasen sitta kvar vid kassor och diskar, för att skydda personalen – och kunderna.

– Även om inte covid räknas som en samhällsfarlig sjukdom längre så finns det kvar, och även andra sjukdomar. Kunderna har ändrat sitt beteende och uppskattar att plexiglasen finns kvar, säger Marie Palntén, butikschef hos Ica Kvantum, Munkebäck, till TV4 Nyheterna.

”Ljudet går inte genom glaset”

Men plexiglasen skapar svårigheter, inte minst för hörselskadade. Och personer med hörselnedsättning finns bland både kunder och butikspersonal.

– Ja, problemet är ju att vi inte hör. Ljudet går inte igenom plexiglaset tillräckligt för att vi ska kunna höra, förklarar Eivor Johansson, ledamot i HRFs förbundsstyrelse till TV4.

Enkla mikrofonsystem

HRF kräver inte att plexglasen ska tas bort. Att hålla nere smittspridningen och skydda kunder och personal är lika viktigt för hörselskadade som för alla andra. Däremot vill HRF att plexiglasen ska kombinera med hörselsmarta lösningar – till exempel enkla mikrofonsystem, ungefär som i biljettluckor.

– Dels kan man tänka sig mikrofoner och högtalare. Men den bästa lösningen för oss hörselskadade, det är ju när vi kan få in ljudet i våra hörapparater, säger Eivor Johansson.

Med andra ord: teleslinga.

”Måste hitta lösning som underlättar”

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, tror att plexiglasen kommer att fasas ut successivt och bli färre. Men skulle det bli mer permanent är han inte främmande för att införa mikrofonsystem och teleslinga:

– Är det så att vi skulle ha någon form av lösning som man har i biljettluckor och dylikt, då måste man ju hitta en lösning som underlättar för personer med olika slags funktionsvariationer.

Kan göra stor skillnad

Ett enkelt mikrofonsystem kan göra stor skillnad , för både personal och kunder. En mikrofon på vardera sidan om plexiglaset, kopplad till en teleslinga, gör att hörapparatanvändare får ljudet trådlöst direkt in i apparaterna. Om det dessutom kopplas in en liten högtalare blir det lättare att höra även för alla andra.

Relaterade nyheter

  • 1,8 miljoner svenskar har nedsatt hörsel, visar ny undersökning
    Kategori: Pressmeddelande
    Datum:

    1,8 miljoner svenskar har nedsatt hörsel, visar ny undersökning

    Hörselskadorna ökar i befolkningen. Nu har cirka 1,8 miljoner svenskar en hörselnedsättning, visar en ny Novus-undersökning från Hörselskadades Riksförbund (HRF). Nästan hälften är under 65 år.
    – Många väntar alltför länge med att söka hjälp och det innebär en stor hälsorisk, säger HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg, som vill se hörselscreening för alla över 50 år.

  • Idag inleds Hörselveckan i hela landet
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Idag inleds Hörselveckan i hela landet

    Idag, måndag, inleds Hörselveckan – från Jokkmokk i norr till Lund i söder. Den 13–19 oktober blir det digitala hörseltest, tinnitustips och massor av hörselsmarta råd på ett 60-tal orter runt om i landet. 

  • HRFs krav på SVT och UR: 100 procent textat, av god kvalitet
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs krav på SVT och UR: 100 procent textat, av god kvalitet

    Allt som SVT och UR sänder eller erbjuder på play ska vara textat, med god kvalitet. Det är ett grundläggande krav från HRF inför regeringens beslut om tillgänglighet i public service.
    Det konstaterade HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg när han nyligen träffade SVTs vd, Anne Lagercrantz.