Kategori: Nyhet
Datum:

Partierna för dåliga på att texta sina filmer i valrörelsen

De flesta av partiernas kampanjfilmer i valrörelsen saknar text. Därför har HRF och Unga Hörselskadade (UH) skrivit till partierna och uppmanat dem att skärpa sig. Samtidigt har vi tipsat dem om hur de kan texta sina filmer, enkelt och gratis. Det har satt fart på några partier, men inte alla. Läs hela listan nedan!

”Om ni har något att säga som det är värt att lyssna på, då är det också värt att texta.” Det skrev HRF och UH i ett brev till landets ledande partier i början på april. Vi konstaterade att ”partier som inte textar sina kampanjfilmer och annat filmat valmaterial missar en stor grupp väljare. Och vad värre är – partier som inte textar sina filmer gör ett aktivt val att utestänga oss hörselskadade från delar av valrörelsen, och begränsar våra möjligheter att vara fullt delaktiga i det offentliga, politiska samtalet.”

Tidigare har partier ofta hävdat att ”Vi hinner inte texta” och ”Det är för dyrt”. För att ta död på dessa myter har HRF har tagit fram en instruktionssida som visar hur enkelt det är att texta med hjälp av ett gratisprogram.

Så bra/dåliga är partierna på textning:

Vårt brev om textning (se längst ner på denna sida) skickades till samtliga riksdagspartier* samt till Feministiskt Initiativ. Alla fick även en påminnelse via mail. Trots det har bara tre av de nio partierna svarat.

Socialdemokraterna skriver att de ska texta sina reklamfilmer inför EU-valet och riksdagsvalet, men lovar inget om övriga filmklipp. Men en vecka senare finns fortfarande ingen text på kampanjfilmerna hos S. Vi har påpekat att det är en trist ironi att S i sin film ”Det är du eller aldrig” säger att de vill ha ett samhälle ”där alla kan delta” – och ändå inte har textat filmen.

Miljöpartiet får betydligt bättre betyg. De har börjat texta sina filmer efter vårt påpekande, även om de ännu inte har textat alla. Deras webbansvarige skriver att de har ”pratat igenom våra rutiner så att vi ska kunna erbjuda textning för nya videoklipp direkt.” MP säger också: ”Vi vet att det inte bara är bra för hörselskadade – även andra människor har tidigare hört av sig till oss och tackat för att vi textat våra videoklipp tidigare.”


Textad kampanjfilm från Miljöpartiet

Vänsterpartiet lovar att ”alla filmer som vi låter producera för valet kommer att vara textade”, och har också börjat texta några av sina EU-valsfilmer.

Centerpartiet har inte svarat på vårt brev, men när Annie Lööf gjorde reklam för en valfilm på Twitter passade HRF på att påminna, och då kom svaret från Centerpartiet: ”Vi håller på att titta närmare på hur vi kan göra vår kommunikation mer tillgänglig.” Frågan är vad det innebär. Än så länge är alla Centerns kampanjfilmer otextade.

Glädjande nog textade Moderaterna sin kampanjfilm ”Alla behövs” på webben. Men när EU-valskampanjen drog igång, med små filmer där M:s EU-kandidater presenteras, var ingen av filmerna textade. Inte heller M har svarat på uppmaningen från HRF och UH.


Textad kampanjfilm från M.

Kristdemokraterna har en kampanjfilm utan text, ”Hur får du ihop det?”, som inte innehåller tal, utan endast bilder, musik och text i slutet. Det är ett bra sätt att göra en film tillgänglig för hörselskadade. Men KD har även släppt en kampanjfilm för EU-kandidaten Lars Adaktusson, och den saknade text vid lanseringen. Frågan är om text är på gång? Vi har inga uppgifter om det.

Folkpartiet har inte så många filmer än, men de som finns saknar text. Vi har påpekat till FP att det är märkligt att ett parti som har varit drivande bakom ett lagförslag för att öka tillgängligheten i samhället inte självklart textar sina filmklipp.

Feministiskt Initiativ har inte särskilt många filmklipp på YouTube, men de som finns saknar text.

Textade efter uppmaning på Twitter

Sociala medier är ett effektivt verktyg i arbetet för att öka medvetenheten om textning bland partier och andra opinionsbildare. När Junilistan gick ut på Twitter och gjorde reklam för sin nya EU-valsfilm, efterlyste HRF textning. De tackade och textade filmen direkt. Det samma gäller LO som släppte sin kampanjfilm ”Reinfeldts Sverige” tidigare i vår, otextad. Efter uppmaning på Twitter ordnade de text på några dagar.

Textad kampanjfilm från LO.
Textad kampanjfilm från Junilistan.

Var med och knuffa på för mer textning!

Du kan hjälpa till att sätta blåslampa på partier och andra opinionsbildare så att de textar sina filmer och filmklipp i valrörelsen. Skicka tweets, kommentera på deras Facebook-sidor och webbar! Tillsammans kan vi visa att vi är många som vill ha textning. Hänvisa gärna till HRFs sida om hur man gör när man textar, så ser de att det är enkelt och gratis.

*Den information om textning som skickades till Sverigedemokraterna skickades från HRF, ej från UH.



Hela brevet från UH och HRF till partierna (2014-04-09):

Texta era filmer i valrörelsen!

Tänk dig en valrörelse där du missar stora delar av valdebatten i tv och på webben – debatter, tal, kampanjfilmer, utfrågningar, utspel, intervjuer, kommentarer… Inte så kul, eller hur?

Över en miljon väljare i Sverige har en hörselnedsättning. Det är människor i alla åldrar, i alla delar av landet, i alla delar av samhället, med samma rösträtt och samma mänskliga rättigheter som andra väljare. Och de flesta av oss behöver textning för att kunna hänga med i vad som sägs i valdebatten.

Det innebär att partier som inte textar sina kampanjfilmer och annat filmat valmaterial missar en stor grupp väljare. Och vad värre är – partier som inte textar sina filmer gör ett aktivt val att utestänga oss hörselskadade från delar av valrörelsen, och begränsar våra möjligheter att vara fullt delaktiga i det offentliga, politiska samtalet. Det är precis så allvarligt som det låter.

”Vi hinner inte texta” och ”Det är för dyrt” har en del partier sagt inför tidigare val­. Men det håller inte. I dag är det busenkelt att texta kortare filmer själv, och det är helt gratis – se här: www.hrf.se/sa-har-textar-du-filmklipp-for-webben

Vi förväntar oss att ni i (partinamn) respekterar hörselskadades rätt till full delaktig­het i valrörelsen, och vill göra er del för att vi ska kunna hänga med i den demokratiska processen. En viktig början är att texta alla era valfilmer.

Det borde vara självklart för samtliga partier att texta sina filmer på webben, i tv och på bio. Vi anser också att partier som inbjuds att medverka i tv och i olika mediers webb-tv-sändningar ska kräva textning, så att ni når även hörselskadade tittare.

Den enkla sanningen är: Om ni har något att säga som det är värt att lyssna på, då är det också värt att texta.

Vänliga hälsningar

Jan-Peter Strömgren
förbundsordförande, Hörselskadades Riksförbund (HRF)

Anna Kain Wyatt
ordförande, Unga Hörselskadade (UH)

Relaterade nyheter

  • Vilken forskare får Stora Hörselpriset?
    Två män står och håller i ett diplom.
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Vilken forskare får Stora Hörselpriset?

    Nu är nomineringarna igång till Stora Hörselpriset, det främsta priset inom svensk hörselforskning. Hörselforskningsfonden efterlyser förslag på forskare som har gjort ”betydande” arbete, med ”stor positiv påverkan på hörselskadades vardag”. Stora Hörselpriset är på 100...

  • ”Glapp” i regelverket för arbetshjälpmedel måste rättas till, anser ny utredning
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    ”Glapp” i regelverket för arbetshjälpmedel måste rättas till, anser ny utredning

    I dag riskerar många hörselskadade att stå utan arbetshjälpmedel eller tvingas betala själva, på grund av ett "glapp" i regelverket.
    Det konstaterar en ny utredning från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF), som går på HRFs linje och uppmanar regeringen att tydliggöra reglerna.

  • Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Över 2,3 miljoner till ny hörselforskning från HRFs givare

    Åtta forskningsprojekt har beviljats anslag ur HRFs hörselforskningsfond. Över 2,3 miljoner kronor går i år till ny forskning om hörselnedsättning i arbetslivet, innerörats utveckling, tinnitus och plötslig dövhet.