Nu ska elever i Kronoberg få flermikrofonsystem, efter föräldrakrav
Nästa år ska elever med hörselnedsättning i Kronoberg få tillgång till flermikrofonsystem i skolan, det har landstinget beslutat. Det här är en viktig seger för HRFs föräldraförening i Kronoberg, som länge kämpat för barnens rätt att kunna höra sina klasskamrater.
Tidigare i år gick HRFs föräldraförening i Kronoberg in med ett medborgarförslag om flermikrofonsystem för elever med hörselnedsättning, men fick först kalla handen från landstinget, som tyckte att det var för dyrt. Men nu har landstinget ändrat sig och satsar en halv miljon kronor på flermikrofonsystem under 2014, därefter något mindre under de kommande två åren, berättar Smålands-Posten.
– Det låter helt fantastiskt att fler nu kommer att få chansen att använda systemet, säger Maria Takman i föräldraföreningen, som drivit frågan under flera år.
Ett flermikrofonsystem är precis vad det låter som: ett hörseltekniskt system med många mikrofoner. Det gör att elever med hörapparater eller hörselimplantat kan höra alla som pratar i klassrummet – inte bara läraren, utan också andra elever.
För fyra år sedan fick hörselskadade Moa Eriksson i Växjö chansen att prova ett flermikrofonsystem i skolan. Hennes mamma Maria Takman, en av eldsjälarna i HRFs föräldraförening i Kronoberg, lyckades övertala landstinget att denna hörteknik åtminstone borde provas. Utvärderingen visade att flermikrofonsystemet hade positiva effekter för hela klassen – med ökad delaktighet, lägre ljudnivå med mera.
Landstingets helomvändning kan ha samband med vårens medieuppmärksamhet kring bristen på hörselteknisk utrustning för hörselskadade elever. Enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har det blivit svårare för hörselskadade elever att få de hjälpmedel de behöver i skolan, och tillgången till hörteknik styrs i allt högre grad av godtycke.
I ett reportage i Ekot berättade Moa Eriksson om första gången hon fick chansen att använda ett flermikrofonsystem i skolan:
– Det var en helt otrolig känsla för mig att för första gången kunna höra mina klasskamrater. Och att kunna vara med i diskussionen på ett helt annat sätt än tidigare.