Ny chattfunktion för 1177 på gång, efter HRF-kritik
Hörselskadade kan inte nå 1177 via chatt i de flesta regioner. Det är allvarligt, anser HRF, som har riktat hård kritik mot bristen på textkommunikation.
Och det har gett effekt. Under 2021 ska det upphandlas en ny chattfunktion för 1177, meddelar företaget som sköter tekniken.
HRF har länge drivit krav på att hörselskadade ska kunna kontakta hälso- och sjukvården via sms och andra textlösningar. Och i våras blev frågan ännu mer akut, när pandemin kom till Sverige. Då hänvisades allmänheten till 1177, regionernas sjukvårdsupplysning – och dit går det bara att ringa.
Regionerna Norrbotten och Västmanland har egna vårdchattar utanför 1177. Några regioner har dessutom särskilda corona-chattar. Men hos 1177 är det bara telefon som gäller.
HRFs kritik fick Inera att agera
I maj gick HRF ut i Ekot, Dagens Medicin och olika lokala medier med hård kritik mot regionernas bristande tillgänglighet. Det kom då fram att flera regioner hade efterfrågat chattfunktion i 1177, men att Inera, företaget som sköter den tekniska 1177-plattformen åt regionerna, inte kunde erbjuda en fungerande lösning.
Och kritiken satte hjulen i rullning. Nu har HRF fått besked från Inera att en chattfunktion för 1177 är på gång. En upphandling påbörjas efter nyår och målsättningen är att ha en lösning på plats hösten 2021.
Chattfunktion är första steget
Att Inera får fram en fungerande chattlösning för 1177 är bara det första steget. Sedan gäller det att få alla regioner att börja använda verktyget.
Med en ny, gemensam chattfunktion på 1177 kan alla regioner erbjuda tillgänglig sjukvårdsupplysning, dygnet runt, på samma plattform: 1177.se. Det är dit HRF vill komma.
Tidigare artiklar
Hörselskadade Birgitta hade svårt att höra 1177 (HRF.se 2020-05-15)
Hörselskadade har svårt att nå sjukvårdsupplysningen 1177 (Pressmeddelande från HRF 2020-05-15)
”En halv miljon i riskgrupperna har svårt att nå 1177” (Debattartikel i Dagens Medicin 2020-05-04)