Kategori: Nyhet
Datum:

Ja – du kan bestrida din hjälpmedelsfaktura från Region Örebro län

Faktura hålls upp, med summan 65 kronor. Tvärs över står det: Bestrider faktura!

Har du fått en faktura från Region Örebro län? En faktura med krav på 65 kronor per månad i abonnemangsavgift för dina hörapparater eller andra hörhjälpmedel?
Om du vill kan du bestrida fakturan. HRF har kollat upp hur du i så fall gör.

OBS: Detta är en nyhetsartikel från mars 2020. För aktuell information om denna fråga, kontakta HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen på horsellinjen.se/mejla eller 0771-888 000.

I början på mars började Region Örebro län skicka ut fakturor till tusentals länsinnevånare som har hjälpmedel, bland annat till hörselskadade med hörapparater och andra hörhjälpmedel.

Och det är bara början. Varje månad framöver kommer regionen att fakturera hjälpmedelsanvändare 65 kronor i abonnemangsavgift.

Beslutet om en månadsvis abonnemangsavgift på hjälpmedel togs i höstas, efter en hård debatt där HRF och andra organisationer riktade skarp kritik mot regionens beslut. HRF konstaterade bland annat att avgiften i själva verket blir som en extra skatt för hörapparatanvändare, eftersom de flesta kommer att få betala hela kostnaden för hörapparaterna flera gånger om.

Inväntade inte rättens beslut

HRF har begärt laglighetsprövning av själva avgiftsbeslutet – och den frågan behandlas just nu av Förvaltningsrätten.
Men Region Örebro län inväntar inte rättens beslut, utan har nu börjat skicka ut fakturor. Och fakturorna går även till personer med gamla hörapparater, som provades ut för över tio år sedan.

Är det lagligt att fakturera?

Många har ifrågasatt om det verkligen är lagligt av regionen att fakturera patienter som har fått sina hjälpmedel under helt andra förutsättningar, det vill säga under ett annat avtal. Medlemmar har frågat HRF: Kan jag bestrida fakturan? Hur gör jag i så fall?

Nu har HRF kollat upp det juridiska – och den som önskar kan bestrida sin avgiftsfaktura. Så här går det till:

Så bestrider du din avgiftsfaktura:

1. Var tydlig när du bestrider fakturan.
Skicka en kopia av den faktura du vill bestrida till Region Örebro län och skriv ett meddelande på fakturan: ”Fakturan bestrids med hänvisning till 2 kap 4 § Kommunallag (2017:725). Jag har inget avtal med er för bifogad faktura. Jag har lånat hjälpmedel av Region Örebro län enligt de avtal som då gällde.”
Ange även tydligt:

  • Datum då du skickar in bestridandet
  • Fakturanummer: xxxxxx
  • Belopp: 65 kr
  • Fakturadatum: xxxxxxx

Skicka fakturan med ditt bestridande till:
Region Örebro län, Box 1613, 701 16 Örebro

2. Gäller fakturan ett gammalt hjälpmedel?
Om fakturan avser en avgift/kostnad som ligger mer än 10 år tillbaka i tiden, lägger du även till att fakturan är preskriberad. Preskriptionstiden för en fordran är nämligen 10 år.

3. Bestrid fakturan i varje led för att undvika betalningsanmärkning.
Om du har bestridit en faktura och du ändå får en betalningspåminnelse från Region Örebro län behöver du inte bestrida påminnelsen eftersom du redan har bestridit ursprungsfakturan en gång.

Men om du får ett inkassokrav från ett inkassoföretag (exempelvis Intrum Justitia eller Svea Inkasso), vilket ofta skickas ut automatiskt, då ska du skicka ett bestridande till inkassoföretaget, eftersom det är ett annat led i kedjan. Du kan använda samma meddelande som anges under punkt 1. Du behöver inte betala inkassokravet, eftersom ett inkassobrev i sig inte gör att du blir betalningsskyldig.

OBS: Du kan bli föremål för tvistemål

Det finns en risk med att bestrida en faktura. Om regionen fortsätter att kräva dig på pengar kan regionen vända sig till domstol. Beroende på hur stort belopp det rör sig om kan det bli ett förenklat tvistemål  eller en vanlig tvist.

Den största skillnaden mellan ett förenklat tvistemål och en vanlig tvist är att rättegångskostnadsansvaret i förenklade tvistemål är väldigt begränsat.

Frågor?

Vid frågor om ovanstående kan du kontakta Monica Lövström, ombudsman, HRF: monica.lovstrom@hrf.se

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."