HRF har högt anseende bland allmänheten, enligt Kantar Sifo
Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av landets mest trovärdiga organisationer, med högt anseende bland allmänheten. Det visar Kantar Sifos Anseendeindex för intresseorganisationer 2018. HRF hamnar på åttonde plats av 36 förbund.
Bilden: HRF har stor trovärdighet i media, visar årets Anseendeindex. Här intervjuas HRFs förbundsordförande Mattias Lundekvam av TV4.
Kantar Sifos Anseendeindex mäter varje år allmänhetens tilltro till och intryck av olika organisationer, samt vilken kvalitet och framgång som tillskrivs varje organisation. När HRF nu för första gången ingår i undersökningen går förbundet direkt in på ”Topp tio”.
– Fantastiskt roligt! Vi upplever verkligen att vi har allmänhetens förtroende, men det är glädjande att få det bekräftat, säger Mattias Lundekvam, HRFs förbundsordförande.
– Ett högt anseende innebär att vi har större möjligheter att tas på allvar i samhällsdebatten och få genomslag för frågor som är viktiga för hörselskadade. Vi blir både starkare och synligare.
Stor trovärdighet i media
HRF har mycket stor trovärdighet i media, vilket är den viktigaste drivkraften för organisationers anseende, enligt Kantar Sifo. Svaren i undersökningen visar också att svenska folket har en stark tillit till och respekt för organisationen i allmänhet. Upplevelsen är att vi bidrar positivt till samhället och fyller en viktig funktion för våra medlemmar, nu och i framtiden.
Vill bli en starkare kraft i samhället
Det finns svagheter också. Även om många känner till HRF, så är det en ganska låg andel som känner till oss väl. Att alla ska ha ingående kunskap om hörselskadefrågor är kanske inte så realistiskt att förvänta sig, men det är viktigt att HRF och hörselskadade får en mer framträdande roll i samhället, konstaterar Mattias Lundekvam:
– Det här är en spännande utmaning för oss i HRF! Vårt uttalade mål för de kommande åren är att bli en starkare kraft i samhället – en kraft att räkna med.
Jämförande mått
Kantar Sifos Anseendeindex beräknas på en mängd olika faktorer och är ett jämförande mått. Med hjälp av standardiserade frågor kan organisationer både se sin egen utveckling över tid och jämföra med andra intresseorganisationer.
HRF har inte varit med i Kantar Sifos Anseendeindex tidigare, men 2017 lät HRF genomföra en kännedomsundersökning där frågorna från anseendeundersökningen ingick. Även då fick HRF höga värden och hamnade på en fjärde plats vid en jämförelse med det årets Anseendeindex.
Topp 10 i Kantar Sifos Anseendeindex 2018
- Friluftsfrämjandet
- Naturskyddsföreningen
- Motormännen
- Reumatikerförbundet
- Jusek
- Riksidrottsförbundet
- SPF Seniorerna
- Hörselskadades Riksförbund
- ABF
- LRF
Länkar
Resultat Anseendeindex för intresseorganisationer 2018 (pdf)
Kantar Sifos kommentar till årets anseendeindex