Hörselskadade Birgitta hade svårt att höra 1177
När hörselskadade Birgitta Tell, 81 år, blev sjuk i covid-19 blev hon tvungen att ringa till 1177, trots att hon har svårt att höra. Det finns ingen chatt.
– Det känns så besvärligt att vara så rädd att söka hjälp att man hellre avstår, berättar Birgitta Tell till Sveriges Radio Ekot.
Mer än hälften av regionerna har chattverktyg, men använder dem inte. Och det kan utsätta hörselskadade för livsfara, varnar HRF.
Redan i dag har elva av landets 21 regioner tillgång till chatt i sina samtalssystem. Men funktionen används inte. Det finns bara ett sätt att nå sjukvårdsupplysningen. Att ringa.
– I praktiken innebär det att alla som har problem med att höra i telefon nekas tillgång till 1177, förklarar Mattias Lundekvam, som idag kommenterar frågan i Sveriges Radios Ekot.
– Det är oerhört allvarligt, särskilt i dessa tider när alla som får covid-19-symptom hänvisas till 1177. Vart ska hörselskadade vända sig om de blir sjuka?
Varannan över 75 hör dåligt
Varannan person över 75 år har en hörselnedsättning. Över 85 år är andelen hela 60 procent. Det innebär att nästan en halv miljon av de äldre som riskerar att bli allvarligt sjuka i covid-19 har svårt att höra i telefon, i varierande grad.
En av dem är Birgitta Tell i Örebro. Hon blev sjuk med covid-19-symptom och behövde kontakta 1177. Men enda möjligheten var att ringa. Eftersom Birgitta hade feber och förkylning var hennes hörsel ännu sämre än vanligt. Hon fick sätta telefonen på högsta högtalarvolym och gissa sig fram till vad sjuksköterskan på 1177 sa till henne:
– Jag var tvungen att repetera allt hon sa, för min egen säkerhets skull, och kolla vad hon hade sagt för att vara trygg, berättar hon för Sveriges Radios Ekot.
”Kan kosta människor livet”
Även i andra riskgrupper finns det många med hörselnedsättning. Totalt 1,5 miljoner svenskar i alla åldrar har svårt att höra i samtal med andra.
– Hörselskadade som insjuknar kan tvingas välja mellan att klara sig själva eller att larma 112. En del väntar i det längsta innan de söker hjälp – i värsta fall kan det bli för sent, befarar Mattias Lundekvam.
– Att chatt saknas är en allvarlig brist, som i värsta fall kan kosta människor livet.
1177-chatt kan rädda liv
Elva regioner skulle kunna börja med chatt relativt snabbt. Funktionen finns redan i 1177-systemen i Västra Götaland, Jönköpings län, Kalmar län, Stockholms län, Norrbotten, Västerbotten, Gävleborg, Halland, Kronoberg, Halland och Gotland. Men chatten används inte.
– Nu måste regionerna ta sitt ansvar och se till att även hörselskadade kan kontakta 1177, säger Mattias Lundekvam.
– En chatt skulle avlasta sjukvården och 112. Inte minst skulle det öka tryggheten för några av våra mest utsatta – och rädda liv.
Pressmeddelande från HRF
Hörselskadade har svårt att nå sjukvårdsupplysningen 1177 (pressmeddelande 2020-05-15)