Ekot: Dålig ljudmiljö gör att elever med annat hemspråk får svårare att hänga med i skolan
I dålig ljudmiljö är det särskilt svårt att uppfatta tal på ett språk som inte är ens modersmål, visar forskning. Att elever med utländsk bakgrund får sämre resultat i skolan kan därför delvis bero på dålig ljudmiljö i klassrummen, rapporterar Ekot. Detta problem lyfte HRF fram i vår ljudmiljörapport, ”Kakofonien”. Skolans dåliga ljudmiljö slår hårt mot hörselskadade elever, men även mot andra elevegrupper – inte minst elever med annat förstaspråk än svenska.
Professor Stig Arlinger, som har forskat i frågan, berättar varför i Ekots reportage:
– Är det bullrigt och stökigt i klassrummet så måste den eleven som inte har svenska som modersmål koncentrera sig mycket mer för att uppfatta det som sägs. Den har då mindre energi kvar i sin hjärna för att lagra in, för att komma ihåg, för att lära sig, säger han.
I HRFs arbete för att hörselskadade elever ska få bättre ljudmiljö i skolan lyfter vi även fram andra elevgrupper som har särskilt stora behov av bra ljudmiljö. Vi har nu ett pågående samarbete kring denna fråga med bland annat SIOS, Samarbetsorgan för etniska organisationer, samt flera andra organisationer för elever samt lärare.
Reportage i Ekot, Sveriges Radio
Tabell om behov av bra ljudmiljö (ur ”Kakofonien”)
Ladda ner rapporten ”Kakofonien”