”Behövs bättre ljudmiljö i klassrum”, säger forskare
Dålig ljudmiljö i klassrummet gör att elever får sämre möjligheter att lära sig. Det konstaterar forskare vid Högskolan i Gävle, som just nu deltar i ett stort europeiskt forskningsprojekt.
Miljöpsykologer vid Högskolan i Gävle forskar just nu på hur normalhörande barns minne och inlärning påverkas av olika ljudmiljöer. Vid två skolor har elever i åk 4 fått lyssna på ordlistor på svenska eller på engelska, medan de har utsatts för buller med olika efterklangstider och signal/brus-nivåer. De har därefter fått ange hur mycket de kommer ihåg av orden.
– Det behövs inte bara strängare och skarpare regler för hur akustiken ska vara i klassrum för att vara bra för elever med hörselproblem. Också efterlevnaden av redan nu gällande riktvärden och rekommendationer för normalhörande barn måste förbättras, säger professor Staffan Hygge.
– Ungefär hälften av alla svenska klassrum uppfyller inte normalkraven på buller och ventilation och det är åtminstone lika illa i andra länder.
Denna forskning vid Högskolan i Gävle ingår i det EU-finansierade forskningsprojektet iCARE, som under fyra år ska arbeta för att förbättra rehabiliteringen av barn med hörselnedsättningar. Syftet med projektet är bland annat att få kunskap som kan leda till klassrum med bättre ljudmiljö och bättre hörhjälpmedel.