Banken sa nej till texttelefon – diskriminerade döv kvinna
En döv kvinna som ville göra bankärenden via texttelefon fick nej av Skandiabanken. De litar inte på att förmedlingstjänsten lever upp till sekretesskraven.
– I grunden handlar det om diskriminering genom bristande tillgänglighet, vilket är förbjudet i lag, säger HRFs förbundsordförande Mattias Lundekvam.
När Skandiabanken skrev till en döv kvinna med frågor om ett bankkonto försökte hon kontakta dem via förmedlingstjänsten Texttelefoni.se. Men banken avvisade samtalet med hänvisning till att de inte kunde prata med henne om sekretessbelagda frågor via en texttelefoniförmedlare, av säkerhetsskäl. Det rapporterar nyhetssajten E55.
Tystnadsplikt inte tillräckligt för banken
Texttelefoni.se förmedlar samtal mellan texttelefon och taltelefon. En förmedlare läser upp vad som sägs för den som använder taltelefon och skriver vad som sägs till den som använder texttelefon.
– Kvinnan på banken sa att hon hade kunnat ta frågorna via telefon om jag varit hörande. Det var på grund av att jag ringde via texttelefon som hon vägrade att göra det, säger kvinnan till E55.
Enligt banken får inga hemliga uppgifter lämnas via en tredje part – och det spelar det ingen roll att de som arbetar på Texttelefoni.se har tystnadsplikt och förmedlar samtal under total sekretess.
En form av diskriminering
Att neka döva och hörselskadade möjligheten att ta kontakt via texttelefon är en form av diskriminering genom bristande tillgänglighet, anser HRF. Och det är inte tillåtet enligt diskrimineringslagen,konstaterar Mattias Lundekvam.
– Givetvis ska hörselskadade och döva kunna kontakta sin bank via texttelefoni, precis som hörande kan ringa via taltelefon.
Länkar
Banken diskriminerar – ingen myndighet har ansvaret (E55.se 2018-02-20)