Kategori: Nyhet
Datum:

Banken sa nej till texttelefon – diskriminerade döv kvinna

En döv kvinna som ville göra bankärenden via texttelefon fick nej av Skandiabanken. De litar inte på att förmedlingstjänsten lever upp till sekretesskraven.
– I grunden handlar det om diskriminering genom bristande tillgänglighet, vilket är förbjudet i lag, säger HRFs förbundsordförande Mattias Lundekvam.

När Skandiabanken skrev till en döv kvinna med frågor om ett bankkonto försökte hon kontakta dem via förmedlingstjänsten Texttelefoni.se. Men banken avvisade samtalet med hänvisning till att de inte kunde prata med henne om sekretessbelagda frågor via en texttelefoniförmedlare, av säkerhetsskäl. Det rapporterar nyhetssajten E55.

Tystnadsplikt inte tillräckligt för banken

Texttelefoni.se förmedlar samtal mellan texttelefon och taltelefon. En förmedlare läser upp vad som sägs för den som använder taltelefon och skriver vad som sägs till den som använder texttelefon.

– Kvinnan på banken sa att hon hade kunnat ta frågorna via telefon om jag varit hörande. Det var på grund av att jag ringde via texttelefon som hon vägrade att göra det, säger kvinnan till E55.

Enligt banken får inga hemliga uppgifter lämnas via en tredje part – och det spelar det ingen roll att de som arbetar på Texttelefoni.se har tystnadsplikt och förmedlar samtal under total sekretess.

En form av diskriminering

Att neka döva och hörselskadade möjligheten att ta kontakt via texttelefon är en form av diskriminering genom bristande tillgänglighet, anser HRF. Och det är inte tillåtet enligt diskrimineringslagen,konstaterar Mattias Lundekvam.

– Givetvis ska hörselskadade och döva kunna kontakta sin bank via texttelefoni, precis som hörande kan ringa via taltelefon.

Länkar

Banken diskriminerar – ingen myndighet har ansvaret (E55.se 2018-02-20)

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."