• Distrikt & föreningar
  • Press
    • Pressbilder
    • Prenumerera på Nyheter från HRF.se
  • Webbshop
  • Kontakt
    • Förbundsstyrelse
    • Förbundskansliets personal
    • Valberedningen
Mitt HRF För medlemmar
HörNet För förtroendevalda

Hörselskadades Riksförbund

  • Om HRF
  • Vad vi vill
  • Vad vi gör
  • Nyheter
  • Bli medlem
  • Stöd oss
    • HRF-kongress 2021
      • Förbundsstyrelsens förslag
      • Skicka in motion
      • Valberedningen
      • Tidplan och utskick inför kongressen
      • Kongressordlista
      • Inspirationsdag inställd
      • Praktisk information
      • Kontakt
    • Om HRF
      • HRF i korthet
      • Vår demokrati
      • Våra målgrupper
      • Våra styrdokument
        • Vår värdegrund
        • Stadgar
        • Intressepolitiskt program
        • Handlingsprogram 2017–2020
      • Våra policys
        • Policy för hörseltillgänglighet inom HRF
        • HRFs policy för företagssamarbeten
        • Insamlingspolicy för Hörselskadades Riksförbund (HRF)
        • Placeringspolicy för Hörselskadades Riksförbund (HRF)
        • Alkoholpolicy
        • Policy för visselblåsarfunktion
        • Vår integritetspolicy
        • Policy för otillgängliga möten
        • Policy för tidningen Auris
      • Årsredovisningar – kvalitetskod
      • Hörsellinjen
      • Auris
      • Hörselforskningsfonden
        • Om Hörselforskningsfonden
        • Stora Hörselpriset
        • Stöd Hörselforskningsfonden
        • Hörselforskningsfondens styrelse
        • Till ansökan
        • Tidigare beviljade anslag
        • Kontakta Hörselforskningsfonden
        • Rekvirera och redovisa
        • Integritetspolicy
      • Bolag och stiftelser
      • Samarbeten med andra organisationer
      • Informationsmaterial
      • Sociala medier
      • HRFs historia
      • Jobba hos oss
    • Vad vi vill
      • Vårt intressepolitiska arbete
      • Stark, synlig, hörselsmart
      • Hörselvård
        • Den ojämlika hörselvården
        • Om vårdval och hörselcheckar
      • Tillgänglighet
        • Texta filmklipp för webben
      • Skola och utbildning
      • Arbetsliv
      • Konsumentinflytande
      • Forskning och utveckling
        • Ny rapport visar att svensk forskning om funktionshinder haltar
      • Våra mänskliga rättigheter
    • Vad vi gör
      • Kalender
      • Hörseltestaren
      • Hörselveckan 2020
      • HRF Talks
        • Tinnitus – är det alltid ett problem?
        • Min väg till samtalet
        • Vi hör med öronen, men lyssnar med hjärnan
        • Ett hållbart arbetsliv
        • ”Är det omanligt med hörapparater?”
        • När världen välte
        • Att förlora hörseln – och hitta sig själv
      • Utbildning i hörselkunskap
      • CI-nätverksträff
      • Om skolans ljudmiljö
        • Expertråd om ljudmiljö i skolan
        • Varför är det viktigt med en god ljudmiljö i skolan?
        • Presentationer från kunskapsdagen
        • Skolkonferens 2014
      • Slingkollen – fler och bättre teleslingor!
        • Om Slingkollen
        • Nytt om Slingkollen
        • Engagera dig i Slingkollen
      • HRFs rapporter
      • Skrivelser och yttranden
    • Nyheter
    • Bli medlem
      • Därför ska du bli medlem i HRF
      • Medlemsförmåner
      • Typer av medlemskap
      • Öka ditt engagemang
      • Betalning av medlemsavgiften
      • Starta en förening
      • Stöd oss
        • Ge en minnesgåva
        • Ge en gåva
        • Ge en minnesgåva
        • Stöd HRF – spara i Humanfonden
        • Ge din aktieutdelning
        • Testamentera till HRF
        • Företagssamarbeten
        • Hit går pengarna
        • Vår insamling
        • Nyhetsbrevet ”Givaren”
    • Stöd oss
      • Bli månadsgivare
      • Ge en gåva
      • Ge en minnesgåva
      • Stöd HRF – spara i Humanfonden
      • Ge din aktieutdelning
      • Testamentera till HRF
      • Företagssamarbeten
      • Hit går pengarna
      • Vår insamling
      • Nyhetsbrevet ”Givaren”
      • Bli medlem
        • Därför ska du bli medlem i HRF
        • Medlemsförmåner
        • Typer av medlemskap
        • Öka ditt engagemang
        • Betalning av medlemsavgiften
        • Starta en förening
  • Distrikt & föreningar
  • Press
    • Pressbilder
    • Prenumerera på Nyheter från HRF.se
  • Webbshop
  • Kontakt
    • Förbundsstyrelse
    • Förbundskansliets personal
    • Valberedningen
Hörnet Mitt HRF
Hörselskadades RiksförbundNyheterDEBATT: ”En halv miljon i riskgrupperna har svårt att nå 1177”

DEBATT: ”En halv miljon i riskgrupperna har svårt att nå 1177”

Skriv ut Lyssna
Nyhet Publicerad: 4 maj 2020

Varannan person i riskgrupperna över 75 år har en hörselnedsättning. Trots det finns det bara ett sätt att nå 1177. Att ringa.
Nu kräver HRF omedelbara åtgärder: "Vi behöver tillgängliga, textbaserade kontaktvägar till 1177 och 112 redan i dag. Här och nu.", skriver HRFs förbundsordförande, Mattias Lundekvam, i en debattartikel i Dagens Medicin.

Porträtt på Mattias Lundekvam

HRFs förbundsordförande, Mattias Lundekvam. Foto: Peter Knutson

”Kontakta 1177.” Det är uppmaningen som upprepas igen och igen i dessa dagar. Men sjukvårdsupplysningen 1177, som drivs av de olika regionerna, kan endast kontaktas via telefon. Det finns ingen möjlighet till chatt, sms eller annan textkommunikation.

Det kan få förödande konsekvenser, varnar HRF, som just nu bedriver ett intensivt påverkansarbete för att 1177 ska kompletteras med chatt. Det skulle rädda många liv, skriver HRF i en debattartikel i Dagens Medicin:

”En halv miljon i riskgrupperna har svårt att nå 1177”

Debattartikel från Hörselskadades Riksförbund (HRF) i Dagens Medicin 2020-05-04

Digitala vårdmöten har fått sitt stora genombrott under coronakrisen, enligt en enkät som Dagens Medicin har låtit göra (DM 22 april 2020). Det är ett tydligt och positivt kvitto på hur otroligt viktigt det är att det finns flera olika alternativ för vårdkontakter.

Men när det gäller sjukvårdsupplysningen – som har central betydelse i denna tid av covid-19 – har utvecklingen stått helt stilla. Obegripligt stilla.

Varannan person över 75 år har en hörselnedsättning. Bland äldre över 85 år är andelen hela 60 procent. Det innebär att nästan en halv miljon av de invånare som nu riskerar att bli livshotande sjuka i covid-19 har svårt att höra i telefon, i varierande grad.

Hörselproblem finns även i andra riskgrupper. Totalt 1,5 miljoner människor i Sverige, i alla åldrar, har en hörselnedsättning.

Trots det finns det bara ett sätt att nå regionernas sjukvårdsrådgivning, 1177. Att ringa.

Det finns ingen chatt, ingen möjlighet till sms-kontakt med 1177. Det är bara telefon som gäller. Eller rättare sagt: Det är bara god hörsel som gäller.

Det här drabbar i hög grad äldre hörselskadade, inte minst de som lever ensamma. Om de hastigt blir allvarligt sjuka har de ingenstans att vända sig. Regionernas sjukvårdsupplysning finns inte där för dem.

Konsekvenserna kan bli förödande. I värsta fall kan regionernas brist på något så enkelt som sms- och chattkanaler försätta människor i livsfara.

Det här är ingen ny fråga. I många år har vi i Hörselskadades Riksförbund (HRF) påtalat vikten av att kunna kontakta hälso- och sjukvården via sms och andra textlösningar. Men trots många utfästelser om digitalisering, e-hälsa och förbättrad tillgänglighet har den praktiska utvecklingen kring basala vårdkontakter låtit vänta på sig i landets regioner.

Så nu är vi här, 2020, mitt i en fruktansvärd pandemi, i ett världens mest digitaliserade länder – och det går inte ens att skriva till sjuksköterskorna på 1177.

Hur är det möjligt?

Inte heller nödnumret 112 är fullt tillgängligt för den som inte hör bra. Om tillståndet för en person med nedsatt hörsel blir kritiskt, om andningssvårigheterna tilltar och ambulans behöver tillkallas – ja, då gäller det att ha tänkt på att förregistrera sig för tjänsten SMS112, så att det är möjligt att sms:a till SOS Alarm.

Men de flesta äldre med hörselproblem har inte hört talas om SMS112, än mindre kravet på förregistrering. Så i en akut, livshotande situation är de flesta hänvisade till att ringa till 112, trots att de inte kan uppfatta operatörens svar. Och sedan får de bara hoppas att hjälpen kommer, innan det är för sent.

I februari, just som coronaviruset började sprida sig över världen, deklarerade regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) att 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda sig av digitalisering inom vården för att skapa “god och jämlik hälsa och vård”.

Men vi kan inte vänta fem år till. Coronakrisen slår hårt mot alla i vårt samhälle. Men det råder ingen tvekan om att landets 1,5 miljoner hörselskadade är särskilt utsatta, om de blir svårt sjuka. Vi behöver tillgängliga, textbaserade kontaktvägar till 1177 och 112 redan i dag. Här och nu.

Hörselskadades Riksförbund (HRF) föreslår därför två enkla och livsviktiga förbättringar, som är fullt möjliga att genomföra i närtid, med relativt små insatser:

  • Att landets regioner och SKR kompletterar sjukvårdsupplysningen 1177 med en chattfunktion och sms-möjlighet.
  • Att SOS Alarm slopar kravet på förregistrering för SMS112.

Mer än hälften av regionerna har redan i dag system med möjlighet att använda chatt. Att ta det i bruk inom sjukvårdsupplysningen 1177 skulle vara ett enkelt sätt att avlasta sjukvården. Fler kan då få råd och stöd på distans, med förutsättningar för ökad tydlighet och effektivare hantering av svar på vanliga frågor.

Inte minst skulle dessa kommunikationsförbättringar öka tryggheten för några av våra mest utsatta grupper – och rädda många, många liv.

Mattias Lundekvam
förbundsordförande, Hörselskadades Riksförbund (HRF)

Dela och visa ditt engagemang för HRF

  • Facebook
  • Twitter

Relaterade artiklar

Läs fler nyheter
  • Äldre kvinna tittar på mobil som hålls fram av personal med munskydd.

    Ny hörselforskning får 1,2 miljoner ur HRFs fond

    Nyhet 4 maj 2020
  • Porträtt på kortklippt kvinna med glasögon. och svart tröja.

    "Systematiskt lurendrejeri" – Fritt val kritiseras i P1s Plånboken

    Nyhet 4 maj 2020
  • Kvinna med grått hår, glasögon och blå-vit-randig tröja står framför gröna blad.

    Pandemin ökar hörselskadades utanförskap

    Nyhet 4 maj 2020
  • Nio av tio köper hörapparater i Stockholm, i onödan

    Nyhet 4 maj 2020
  • Öga och skymt av röd hörlur.

    "Många väntar alltför länge med att kolla hörseln"

    Nyhet 4 maj 2020

Nyheter

Hörselskadades Riksförbund (HRF)

Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Org.nr: 802004-4510
Post: Box 1068, 164 25 Kista
Besök: Isafjordsgatan 30B, 164 40 Kista
Tel: 08-457 55 00 (vx)
E-post: hrf@hrf.se

Om personuppgifter
Vår integritetspolicy

HRFs insamling

Välj hur du vill bidra till HRFs arbete:
Bli månadsgivare
Ge en gåva
Ge en minnesgåva
Nu tar vi Swish på 900 07 38

HRFs insamlingskonton

Plusgiro: 90 03 14-6, Bankgiro: 900-0738
(vid inbetalning med OCR-nr: 90 00 73-8)
Vår insamling granskas av Svensk Insamlingskontroll

HRF i sociala medier

Följ oss i olika digitala kanaler
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

Prenumerera på HRFs nyhetsbrev

Missa inga nyheter från HRF.se!
Med nyhetsbrevet ”Nyheter från HRF.se” håller du dig uppdaterad på senaste nytt från hörselvärlden.
Prenumerera på nyhetsbrevet här.

Vi använder cookies för att ge dig en bra upplevelse på vår webb. Genom att fortsätta surfa så godkänner du vår användning av cookies. Ok