Hörselsmart vård
Vården är sällan anpassad för att möta personer med nedsatt hörsel. Information på vårdbesök ges oftast muntligen. Vid inläggning kan hörapparaterna försvinna och det finns inga andra hörhjälpmedel till hands. Vid kontakter med vårdmottagningar hänvisas till telefonväxel, med många knappval som läses upp av en röst som är svår att uppfatta. Med hörselsmarta lösningar och rutiner kan vården bli mer tillgänglig för hörselskadade.
Råd till hörselskadade patienter och anhöriga
Råd till vårdgivare: telefoni
Råd till vårdgivare: digitala kontaktvägar
Råd till vårdgivare: reception, väntrum och mottagningar
Tips: Så kan vården underlätta för hörselskadade
Kontakta Hörsellinjen för råd och stöd
Få hörselrådgivning via telefon
Ring våra rådgivare på 0771 – 888 000
Öppet helgfria vardagar kl. 09.00 – 12.00Om hörselvården i din region
Hitta information om hörselvården där du bor
Allt om hörsel
Tinnitus
Tinnitus är att höra ljud som inte har en yttre källa. Det kan låta som pipljud, toner, tjut, surr, brus och visslande. Tinnitus är ganska vanligt, och de flesta har inte så stora besvär av...
Hörapparater och hörselimplantat
Vilken hörapparat är bäst? Är dyra hörapparater bättre? Kan jag höra ”normalt” med nya hörapparater? Vad gör jag när inte hörapparaterna längre räcker? Kom ihåg – vänd dig alltid till en legitimerad audionom som provar ut och anpassar hörapparaterna för just dig.
Laddning och batterier
Utan batterier, inga hörapparater – just därför är batterier och laddning en viktig aspekt för hörapparatanvändare. Zinkluftbatterier är vanligast men vid nya hörapparatutprovningar är laddningsbara hörapparater i regel standard. Prenumerera på nyhetsbrevet Allt om hörsel
Allt om hörsel
Stötta HRFs viktiga arbete
Din gåva betyder mycket för landets hörselskadade och HRFs arbete för en hörselsmart framtid. Tillsammans arbetar vi mot ett hörselsmart samhälle!