4. Digitala möten – tips
Del 4 av 5 – Grundkursen.

Tekniska problem uppstår ibland. Det kan bli problem hos den enskilda deltagaren, hos arrangören, i själva mötesplattformen eller kanske internetanslutningen. När något händer är det viktigt att försöka lösa problemet så gott det går. För en deltagare kan det hjälpa att logga ut ur mötet och sedan logga in igen. För en arrangör kan det vara lämpligt att ajournera mötet några minuter för att försöka reda ut problemet.
Filmen visar en person med egna hörhjälpmedel deltar i ett digitalt möte. Filmen har inget ljud.
Tips för deltagare
För dig som är deltagare är det viktigt att du själv ser, hör och kan hänga med. Anmäl alltid eventuella tolkbehov i förväg så arrangören hinner boka tolk. Som deltagare rekommenderas du att kontrollera hur dina personliga hörhjälpmedel ansluts till den enhet du använder.
Ta vid behov reda på hur textning eller tolkfönster fungerar i den mötesplattform arrangören valt. Tänk också på att din egen närvaro ska vara tillgänglig för andra. Tala tydligt och använd en mikrofon nära munnen som du stänger av när du inte talar. Se till att ha bra belysning och en rätt vinklad kamera så alla som deltar i mötet kan se dig ordentligt. På så sätt kan du bidra till en bättre upplevelse för alla.
Mer kunskaper om allt detta får du i kursen Delta i digitala möten.
Tips för deltagare
- Anmäl eventuellt tolkbehov till arrangören i god tid.
- Bestäm vilka enheter som ska användas i mötet.
- Bestäm vilken kamera och mikrofon som ska användas i mötet. Öva på att koppla in och/eller aktivera vald kamera respektive mikrofon.
- Bestäm om du ska lyssna med hörhjälpmedel eller med högtalare/hörlurar i mötet. Öva på att använda hörhjälpmedel respektive högtalare/hörlurar
- Sitt i ett rum med bra akustik och god ljudmiljö när du deltar i mötet.
- Undersök om det är möjligt att genomföra ett testmöte i den aktuella mötesplattformen
Tips för arrangörer
För hörseltillgängliga digitala möten behövs i första hand information om behovet av textning eller tolkning. Det är viktigt att förstå att det inte finns en tolkmetod som passar alla. Välj en mötesplattform som erbjuder god hörseltillgänglighet.
Under själva mötet är det bra med enkla spelregler som till exempel lyfter vikten av mikrofonvett och kameravett. Ska mötesdeltagarna delas upp i grupper behövs planering för att tolkarna ska vara tillgängliga i samma rum som tolkanvändarna.
Mer kunskaper om detta får du i kursen Arrangera digitala möten.
Tips för arrangörer
- Efterfråga alltid behov av skrivtolkning, teckenspråkstolkning eller TSS-tolkning i samband med anmälan. Boka tolkar i god tid.
- Tänk igenom kameraval och belysning.
- Använd en mikrofon som tar upp ljudet nära ljudkällan.
- Sitt i ett rum med bra akustik och god ljudmiljö när du leder mötet.
- Undersök vilken mötesplattform som ger bäst hörseltillgänglighet.
- Undersök plattformens eventuella funktioner vad gäller automatisk textning och val av språk.
- Tänk igenom mötesformen och eventuell gruppindelning.
- Formulera gärna enkla spelregler och skicka ut dem i samband med anmälningsbekräftelsen.
- Erbjud ett testmöte i den aktuella mötesplattformen innan mötet för ovana mötesdeltagare.
Summering
Grundkursen ger en övergripande förståelse för vad som menas med hörseltillgänglighet och varför det är viktigt med mikrofonvett och kameravett. Du har lärt dig lite om olika tolkmetoder och hur de kan användas i digitala möten. Har du personliga hörhjälpmedel vet du hur viktigt det är att i förväg testa hur de kan anslutas och användas i hörseltillgängliga digitala möten.