4. Hantera teknikproblem – felsökning
Del 4 av 5 – Delta i digitala möten.
Teknikproblem förekommer tyvärr då och då. Vanliga orsaker är dålig internetanslutning eller att det är något problem med mötesplattformen. Det kan också vara arrangörens eller din egen teknik som krånglar. Här är några vanliga problem som du kan försöka att avhjälpa själv.
Du hör inget
Kontrollera att du kopplat in eventuella hörlurar på rätt sätt. Kontrollera i inställningarna att rätt ljudenhet är vald och att eventuell bluetooth är aktiverad. Externa hörlurar har ibland egna volymknappar som kan behöva justeras.
Andra hör inte dig
Det absolut vanligaste problemet är att mikrofonen är avstängd i mötesplattformen. Det markeras med ett streck tvärs över mikrofonsymbolen. Klicka på strecket så försvinner det och mikrofonen aktiveras. Är det problem kan ofta mötesarrangören centralt koppla på och av deltagarens mikrofon. Du kan också behöva kontrollera i inställningarna att rätt mikrofonenhet är vald.
Kameran fungerar inte
Kontrollera så inget täcker kameralinsen eller att kameran är avstängd. Finns det fler kameror anslutna till din enhet måste du kontrollera att rätt kamera är vald i inställningarna.
För hörlurar, mikrofoner och kameror som är anslutna med sladd kan eventuella problem ibland lösas genom att sladden dras ur och sedan kopplas in på nytt. En annan metod är att helt enkelt logga ut ur mötet och sedan logga in på nytt. Det kan ibland göra så allt kommer igång som det ska.
Som nödlösning om ljud eller bild inte alls fungerar kan du prova att skriva i chatten för att kommunicera med mötesarrangör eller andra deltagare om vad som händer. Detta förutsätter dock att chattfunktionen är aktiverad.
Sista utvägen om absolut inget fungerar som det ska är att logga ut ur mötet, starta om datorn eller den enhet du använder och sedan försöka logga in i mötet på nytt.
Att tänka på som deltagare i digitala möten
- Anmäl ditt tolkbehov till arrangören i god tid
- Välj den enhet du vill använda i det kommande mötet
- Välj vilken kamera som ska användas
- Välj en mikrofon som gör att du hörs bra
- Välj hur du ska lyssna i mötet
- Är ljudmiljön bra där du ska sitta under mötet
- Är ljuset bra så du syns tydligt i bild
- Hur ser bakgrunden ut, kanske behövs en virtuell bakgrund (läs i plattformens manual hur du gör i så fall)
- Genomför ett testmöte om möjligt
Här kan du ladda ner och skriva ut en fullständig checklista för dig som är deltagare i digitala möten.
Summering
Kursen om att delta i digitala möten har förhoppningsvis gett dig fördjupade kunskaper om hur du kan förbereda dig som deltagare i digitala möten för bästa möjliga hörseltillgänglighet. Du vet mer om hur du ska hantera din utrustning och förstår vikten av att testa så mycket som möjligt i förväg. Du vet hur du anmäler tolkbehov och hur du aktiverar automatisk undertextning i några vanliga mötesplattformar. Du har också lärt dig felsöka enklare teknikproblem.