3. Plattformsval och tekniktips
Del 3 av 5 – Arrangera digitala möten.
Det finns många digitala mötesplattformar och de flesta erbjuder liknande funktioner men utveckling sker successivt och nya mötesplattformar med nya finesser dyker upp ibland. Det är därför omöjligt att i detalj beskriva exakt hur det går till att använda olika funktioner. Sådana instruktioner skulle snabbt bli föråldrade då programvaror och teknik ständigt uppdateras och förändras.
I det här avsnittet har vi ändå valt att lyfta vissa grundläggande inställningar för bland annat tolkning i de två största plattformarna Zoom respektive Teams.
Vi hoppas det kan ge lite stöd på vägen även för er som använder andra mötesplattformar eller versioner. För närmare information hänvisas till den aktuella plattformens egna supportsidor och olika uppdateringar av respektive plattform.
Zoom
Inställningar för skrivtolkning
- Säkerställ att alternativet för manuella undertexter har aktiverats i plattformens inställningar, detta görs i administratörsinställningarna i förväg.
- Ska skrivtolkningen visas direkt i zoom-fönstret krävs att tolkarna kan ansluta sin programvara direkt till mötet. Diskutera detta direkt vid tolkbeställningen.
- Om skrivtolkningen ska visas i separat fönster tillhandahåller tolkarna en särskild skrivtolkslänk som med fördel kan skickas ut i förväg. Den kan också delas i möteschatten när mötet startat. Deltagarna klickar på länken för att öppna ett skrivtolksfönster på skärmen eller en separat enhet.
Inställningar för TSS (Tecken Som Stöd) och/eller Teckenspråkstolkning
- Aktivera Vy för teckenspråkstolkning i Zooms administratörsinställning i förväg. Detta kan göras tillfälligt för ett enskilt möte eller väljas som standardinställning. När mötet startar ger mötesvärden teckenspråkstolkarna den särskilda tolkbehörighet som behövs.
- Tolkanvändare kan sedan fästa tolkfönstret på den egna skärmen, så tolken alltid är synlig.
Film: Zoom – Inställning av teckenspråkstolk vy
Här kan du ladda ner och skriva ut steg-för-steg guiden Inställning av teckenspråkstolks vy för arrangörer i Zoom.
Inställningar för autotextning
- Du som arrangerar mötet ska i förväg aktivera knappen för Automatiserade undertexter som finns under Inställningar på administratörssidan.
- Deltagarna kan sedan visa autotextningen genom att klicka på CC-knappen i verktygsfältet.
- Tänk på att autotextning enbart är en enklare stödfunktion och kvaliteten kan variera från gång till gång.
Lär dig mer om Zoom
Zoom Supportersidor – på engelska (Svenska kan väljas längst ned i höger under “language”.
Grundläggande tips om felsökning för ljud och video och mängder av länkar till mer detaljerad information. En bit ner på sidan finns praktiska videoguider som trots engelska titlar kan ses med svensk textning.
Guider för arrangörer om hur funktioner används på både dator och smartphone.
Teams
Inställningar för skrivtolkning
- Skrivtolkarna bjuds in till mötet som deltagare för att kunna lyssna och skrivtolka allt som sägs. De skickar en skrivtolkningslänk till tolkanvändare före mötet eller i chatten när mötet har startat.
- Genom att klicka på länken öppnas ett separat skrivtolkningsfönster där texten visas. Länken kan även öppnas i en surfplatta eller smartphone för deltagare som föredrar detta.
Inställningar för TSS (Tecken Som Stöd) och/eller Teckenspråkstolkning
Teckenspråksanvändare väljer Teckenspråksvy för att prioritera tolkarna på den egna skärmen så de alltid syns under mötet.
Det är möjligt att använda flera tolkmetoder under samma möte i vissa plattformar. Tolkanvändarna väljer själva vilken tolkmetod de vill använda sig av genom att till exempel prioritera TSS-tolk med hjälp av Teckenspråksvy.
Film: Teams – Aktivera teckenspråkstolk vyn
Här kan du ladda ner och skriva ut steg-för-steg guiden Aktivera teckenspråkstolkvyn i Teams.
Inställningar för autotextning
Autotextning kan aktiveras lokalt av deltagarna själva. De kan också behöva välja vilket språk som talas om det inte redan är gjort.
Film: Teams – Inställning av liveundertexter
Här kan du ladda ner och skriva ut steg-för-steg guiden Inställningar av liveundertexter i Teams.
Lär dig mer om Teams
Teams Supportersidor – Grundläggande anvisningar om olika funktioner i teams, till exempel chattfunktioner, skärmdelning och andra spännande funktioner.