Del 1 – Förberedelser

Del 1 av 5.

Digitala möten gör det möjligt att delta från nästan vilken plats som helst bara det finns en internetansluten digital enhet av lämpligt slag. För att digitala möten ska vara tillgängliga för hörselskadade finns det några funktioner som är extra viktiga. Några av dem är det arrangören som ska ta hand om, andra måste du själv känna till och förbereda dig för i god tid.

Meddela redan vid anmälan till det aktuella mötet vilka behov du har så arrangören kan boka rätt sorts tolk och välja en plattform med bra lösningar för textning eller tolkning. Berätta gärna hur vanligt det är med hörselnedsättning så arrangören blir uppmärksammad på att det sannolikt är många fler som kan ta del av möten som genomförs på ett hörseltillgängligt sätt. Det kan gälla så grundläggande saker som att använda kamera och mikrofon på rätt sätt, något som alla i mötet brukar uppskatta.

Det är inte konstigare än att det ska finnas hiss för att rullstolsburna ska kunna delta på ett möte tre trappor upp. Hörseltillgänglighet är viktigt för väldigt många men glöms ändå ofta bort eftersom det inte syns lika tydligt vad som behövs.

Delta på webbinarium

Ett webbinarium är en form av digitalt möte där deltagarna har en mer passiv roll som publik eller åhörare. Vi tar kort upp den här sortens möte eftersom det finns vissa skillnader jämfört med vanliga interaktiva digitala möten.

Vid ett webbinarium är det vanligt att mikrofoner och kameror är avstängda från början. Endast föredragshållare eller paneldeltagare syns i bild och har aktiva mikrofoner. Som deltagare får du använda mötesplattformens chatt eller en särskild funktion för frågor och svar. Exakt hur det ska fungera är det arrangören som avgör.