DEBATT: ”Ge valfrihet åt patienten – inte hörapparatindustrin”
”Hörselföretagarna talar vackert om hörselskadades rätt att välja. Men honnörsorden skorrar falskt för oss i Hörselskadades Riksförbund (HRF) som möter den krassa verkligheten inom ”Fritt val”-systemen i Stockholms län och Skåne”.
Det skriver HRF i en debattreplik i Dagens Medicin i dag. ”Det är hörselskadades behov som ska stå centrum för hörselvården – inte hörapparatindustrins försäljningsintressen”.
Bilden fr v: Mattias Lundekvam, HRFs förbundsordförande, Jonas Sahlberg, distriktsordförande, HRF Stockholms län, och Mikael Larsson, distriktsordförande, HRF Skåne.
HRFs debattreplik ”Ge valfrihet åt patienten – inte hörapparatindustrin” är ett svar på ett utspel av branschorganisationen Hörselföretagarna, som vill ha kvar systemet ”Fritt val av hjälpmedel” som finns inom hörselvården i Skåne och Stockholms län. HRF har under flera år riktat hård kritik mot Fritt val-systemet, eftersom det öppnar för oseriöst utnyttjande av hörselskadade som behöver hörapparater och har gett hörapparatindustrin stort inflytande över innehållet i vården. Även Hjälpmedelsutredningen, Statens medicinsk-etiska råd och Socialstyrelsen dömer ut ”Fritt val”.
HRFs debattreplik i Dagens Medicin 9/18:
”Ge valfrihet åt patienten – inte hörapparatindustrin”
Replik av Hörselskadades Riksförbund (HRF), Hörselskadades distrikt i Stockholms län och Hörselskadades distrikt i Skåne på debattartikeln ”Värna brukarens rätt att själv välja hörselhjälpmedel” av branschorganisationen Hörselföretagarna (Dagens Medicin 7/18).
Hörselföretagarna talar vackert om hörselskadades rätt att välja. Men honnörsorden skorrar falskt för oss i Hörselskadades Riksförbund (HRF) som möter den krassa verkligheten inom ”Fritt val”-systemen i Stockholms län och Skåne.
För, namnet till trots, ”Fritt val” ger inte patienten ökad valfrihet – snarare tvärtom. Två stora hörapparatkoncerner äger de flesta av de auktoriserade mottagningarna, och där provas det ut i stort sett bara de hörapparatmärken som den egna koncernen tillverkar. Valfriheten reduceras ofta till ett eller två märken och val av prisnivå: ”Vad har du råd med?”.
Genom ”Fritt val” har hörapparatindustrin fått ett direkt och skadligt inflytande över själva innehållet i hörselvården. Mottagningar som är auktoriserade av landstinget/regionen har satt i system att avråda patienter från det offentligt upphandlade hörapparatsortimentet och istället sälja ägarens produkter: ”Vill du ha landstingets gamla, dåliga hörapparater? Eller vill du ha våra nya, marknadsledande hörapparater för 15 000 kronor?”
Det här ställs på sin spets i Skåne, där regionen har upphandlat ett bra hörapparatsortiment. Trots det rekommenderar vissa mottagningskedjor alla patienter att köpa hörapparater, och lägga till tusentals kronor ”för att få något bra”. Det är inte bara oseriöst, det är oanständigt.
Priset är inget mått på kvalitet – det har ingen förankring i audiologisk vetenskap. Men hur ska patienten veta det? Den enskilde måste självklart kunna lita på audionomens råd. Men inom ”Fritt val” är audionomen både vårdgivare och säljare – någon som inte bara ska ge vård, utan också dra in intäkter och uppfylla försäljningsmål. Och om audionomen säger att ”dyrast är bäst” är det svårt för patienten att värja sig. Inga upplysande broschyrer eller ”patientkontrakt” kan motverka det.
Det är detta som gör att inte bara vi i Hörselskadades Riksförbund, utan även Hjälpmedelsutredningen, Statens medicinsk-etiska råd och Socialstyrelsen dömer ut ”Fritt val”.
Patienterna är nöjda, hävdar Hörselföretagarna. Men det är en sanning med modifikation: Stockholm ligger sedan flera år tillbaka i botten när det gäller ”Tillfredsställelse” i det Nationella kvalitetsregistret för hörselrehabilitering, som bygger på omfattande patientenkäter.
Istället för ”Fritt val” vill vi ha upphandling av hörapparatsortiment som är breda, flexibla och av hög kvalitet. Då kan alla hörselskadade få tillgång till hörapparater efter behov, oavsett personlig ekonomi – och landsting/region kan lägga resurser på hörselvård istället för hörselcheckar.
Ingen har föreslagit att vårdvalet ska avskaffas. Men att det behöver utvecklas, det är vi överens om. Vi håller också med om att valfrihet är viktigt, och det är just därför vi vill avveckla det som kallas ”Fritt val”. Det är hörselskadades behov som ska stå centrum för hörselvården – inte hörapparatindustrins försäljningsintressen.
Mattias Lundekvam
förbundsordförande, Hörselskadades Riksförbund (HRF)
Jonas Sahlberg
distriktsordförande, Hörselskadades distrikt i Stockholms län (HRF)
Mikael Larsson
distriktsordförande, Hörselskadades distrikt i Skåne (HRF)
Tidigare relaterade artiklar/inslag:
Hörselskadade får betala för fritt val (Mitti.se 2018-02-26)
HRF om nytt Fritt val-förslag: ”Gör om – gör rätt” (HRF.se 2018-02-20)
DEBATT: ”Satsa på riktig valfrihet för hörselskadade” (HRF.se 2017-05-31)
Inger och Roland fick betala 29.000 för nya hörapparater (SVT Nyheter: Rapport 2017-06-03)
Efter kritiken: Nu får Lennart, 81, pengarna tillbaka (SVT Nyheter: Rapport 2017-05-31)