White Guide börjar premiera god ljudmiljö i restaurangrecensioner
Nästa år ska restaurangguiden White Guide börja ta hänsyn till ljudmiljön när de bedömer restauranger. Det berättar Mats Hanzon, White Guides styrelseordförande. De kommer premiera restauranger och kaféer med bra ljudmiljö.
Allt fler inom restaurangbranschen har blivit medvetna om att ljudmiljön på restauranger och kaféer är viktig, för stämning, trivsel och arbetsmiljö. Restaurangguiden White Guide kommer därför från och med nästa år att ha med ljudmiljön i sina omdömen. White Guides styrelseordförande Mats Hanzon säger att det inte är helt klart hur denna bedömning ska gå till eftersom det är svårt att hitta tydliga kriterier när det handlar om ljud.
– Kanske kan vi beskriva i ord om det går att föra ett affärssamtal, eller om miljön passar för ett känslomässigt samtal. Det är i alla fall klart att vi ska premiera ställen med bra ljudmiljö, inte klanka ner på dålig, säger Mats Hanzon till hotellrevyn.se.
Rådgivningsgrupp vill driva ljudmiljöfrågan
Tidigare kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth driver frågan om en tystare och bättre ljudmiljö på krogar och kaféer. Hon tog tidigare i år initiativet till en ”rådgivningsgrupp” med Hörselskadades Riksförbund, företrädare för restaurangbranschen, Micael Bindefeldt, Alexandra Charles med flera. I januari 2016 träffas gruppen igen för att ta nästa steg mot en bättre ljudmiljö.
Branschen vill forska inom ljudmiljöområdet
Både Hotell- och restaurangfacket och arbetsgivarorganisationen Visita vill se mer forskning inom ljudmiljöområdet. Detta kan eventuellt bli verklighet via branschens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF. Eva Östling, vd på Visita, menar att det skulle ge kunskap i hur bra arbetsmiljöer kan byggas, så att personal orkar arbeta kvar. Hittills har forskning om buller på arbetsplatsen handlat mest om ljud från maskiner i industrin än om ljud från människor på krogen. Men oavsett var ljudet kommer ifrån så kan buller orsaka arbetsmiljöproblem, såsom huvudvärk, tinnitus, stress och trötthet.
– Det är lätt att tänka på konsekvenser av att till exempel ha en diskmaskin som bullrar i baren. Däremot glömmer vi bort att gästernas samtal är en del av vår arbetsmiljö, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i Hotell- och restaurangfacket till hotellrevyn.se.
HRF välkomnar att både fack och arbetsgivare inom restaurangbranschen nu engagerar sig i ljudmiljöfrågan.
Länkar
”Sorl i stället för buller på Miss Clara” (hotellrevyn.se 2015-11-19)
”Mer forskning om krogbuller behövs” (hotellrevyn.se 2015-11-19)
”Ingen kan vara vit som snö” (Dagens Nyheter 2015-11-24 om Lena Adelsohn Liljeroth)
”Nytt, otippat samarbete för att få bättre ljudmiljö på krogen” (HRF.se 2015-05-01)
”Som att äta skaldjur med en gräsklippare som bordsgranne” (HRF.se 2015-10-25)