Toppbetyg för HRF i Kantar Sifos Anseendeindex 2020
Hörselskadades Riksförbund (HRF) får toppbetyg av allmänheten i Kantar Sifos Anseendeindex organisationer 2020.
HRF är en av de fyra intresseorganisationer som har ”högt anseende” hos allmänheten, enligt den årliga undersökningen. Och inte bara det: HRF får högre poäng än någonsin tidigare.
Topp 10 i Kantar Sifos Anseendeindex 2020
- Friluftsfrämjandet
- Astma- och allergiförbundet
- Naturskyddsföreningen
- Hörselskadades Riksförbund (HRF)
- Reumatikerförbundet
- Riksidrottsförbundet
- PRO
- LRF
- Saco
- SPF Seniorerna
På fredagen släppte Kantar Sifo resultatet av Anseendeindex organisationer 2020, en undersökning som mäter allmänhetens tilltro till och intryck av olika intresseorganisationer samt vilken kvalitet och framgång som tillskrivs varje organisation.
Och det blev en riktigt glad nyhet: HRF placerar sig än en gång i listans toppskikt, bland de organisationer som får högst betyg av allmänheten.
En av fyra med ”högt anseende”
Med 55 poäng hamnar HRF över den magiska gränsen 50, som Kantar Sifo anger som ett riktvärde för ”Högt anseende”.
Det är det fjärde högsta resultatet av de 33 intresseorganisationer som är med i undersökningen. Det är dessutom ett poäng mer än 2019 och hela 9 poäng mer än 2018.
Kvitto på stort förtroende
– Fantastiskt roligt! Det här är ett tydligt kvitto på att allmänheten har stort förtroende för oss, att HRF behövs och att vi är på rätt väg! säger Mattias Lundekvam, HRFs förbundsordförande.
– Det här ger hela HRF en välbehövlig uppmuntran. Det behövs nu, i dessa tider. Våra HRF-aktiva runt om i landet har all anledning att känna sig stolta och uppskattade.
HRF behövs, även i kristider
Kantar Sifos anseendeundersökning genomfördes i april, när coronakrisen redan var ett faktum. Det gör HRFs resultat extra glädjande, tycker Mattias Lundekvam:
– Det visar att allmänheten inser att vårt arbete för hörselskadade och ett hörselsmart samhälle är viktigt och relevant i alla tider, även i tider av kris och pandemi. Vi kan hämta kraft och självförtroende ur det i vårt fortsatta arbete.
”Enklare att bli lyssnad till”
Ett gott anseende är inte samma sak som framgång, men det ger mycket goda förutsättningar för framgång, förklarar , förklarar Johan Orbe på Kantar Sifo:
– Ett gott anseende ger höga frihetsgrader och goda förutsättningar att över tid både vara framgångsrik i sin verksamhet och skapa stolthet i organisationen. Men mer än så, ett gott anseende ger också fördelar i kontakter med de viktigaste intressenterna, om det så är potentiella medarbetare, medlemmar, politiker, uppdragsgivare, partners eller journalister. Det är helt enkelt lättare att bli lyssnad till.
Om Anseendeindex 2020
Anseendeindex 2020 bygger på totalt 5 230 intervjuer med personer i åldern 18-79 år om totalt 33 intresseorganisationer. Intervjuerna genomfördes i april.
Standardiserade frågor gör det möjligt att se utveckling över tid och jämföra med andra intresseorganisationer. HRF har varit med i undersökningen under tre år och har under den tiden successivt stärkt sitt anseende.
Vilket poängresultat en organisation får bygger på en sammanvägning av en mängd olika faktorer. Bland annat trovärdighet i media, hur organisationen bidrar till och påverkar samhällsutvecklingen, om den är nyskapande, framtidsinriktad och visar handlingskraft, om den driver viktiga och aktuella frågor och är duktig på opinionsbildning, om den är framgångsrik och lyckas med frågor som är viktiga för medlemmarna och om det är en en organisation som de svarande gillar och respekterar.