Kategori: Nyhet
Datum: <time datetime="2018-02-08">8 februari 2018</time>

Nu införs skriftliga avtal vid telefonförsäljning

Äldre person håller i telefonlur, tittar på kreditkort.

Nu vill regeringen sätta stopp för oseriös telefonförsäljning. I höst införs det troligen krav på skriftligt godkännande från konsumenten.
Bra, tycker Hörselskadades Riksförbund (HRF), som de senaste åren har drivit krav på skärpta regelverk.

En majoritet av svenska folket upplever att det är lätt att bli vilseledd vid telefonförsäljning. En av tio upplever att de har tackat nej till ett erbjudande över telefon men ändå fått en leverans. Det visar en undersökning som Konsumentverket låtit göra.

Särskilt utsatta är hörselskadade – och synnerhet äldre hörselskadade.  Det är lätt att höra fel och missuppfatta, och det händer att skrupellösa säljare drar nytta av det. Det finns till och med företag som har satt i system att ringa upp och slå mynt av äldre.

Proposition på gång

HRFs kongress 2016 gav starkt stöd till en motion från Hörselskadades förening i Katrineholm, om att HRF ska arbeta för att avtal ingångna per telefon ska bli giltiga först efter skriftligt godkännande av den köpande parten. Sedan dess har förbundet haft upprepade kontakter med regeringskansliet kring denna fråga.

Och nu är det på väg att bli verklighet. På tisdagen gick biträdande justitieminister Heléne Fritzon (S) och konsumentminister Per Bolund (MP) ut i en debattartikel i Dagens Samhälle, där de aviserade att en proposition läggs fram den 13 mars. Ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning kan träda i kraft i höst.

Kan välja i lugn och ro

Regeringens förslag innebär att det inte längre är tillåtet med muntliga avtal i telefon. Istället måste en skriftlig bekräftelse på erbjudandet skickas till köparen, så att hen i lugn och ro kan gå igenom avtalet och välja att acceptera skriftligen – eller inte.

Om en vara eller tjänst levereras utan giltigt avtal är inte konsumenten skyldig att betala. Ansvaret ligger på försäljarna.

Både försäljarens bekräftelse erbjudande och konsumentens godkännande kan skickas via sms, e-post eller vanlig post.

Länkar

Skriftligt avtal ska krävas vid telefonförsäljning (Dagens Samhälle 2018-02-09)

Hörselskadad man lurad av telefonsäljare – krävs på 78 000 (HRF.se 2017-10-29)

Relaterade nyheter

  • Ny hörselforskning får 1,1 miljoner ur HRFs fond
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2023-11-21">21 november 2023</time>

    Ny hörselforskning får 1,1 miljoner ur HRFs fond

    Fyra forskningsprojekt har beviljats sammanlagt över 1,1 miljoner kronor ur HRFs hörselforskningsfond. Pengarna går till forskning om anhörigas betydelse vid hörselrehabilitering, ljudmätningar anpassade för förskolebarn och hur CI-operationer kan ge bättre resultat. Varje år fördelar...

  • Nu tar HRF strid för krav på teleslingor
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2023-10-18">18 oktober 2023</time>

    Nu tar HRF strid för krav på teleslingor

    Nu mobiliserar HRF för att rädda teleslingorna.
    Boverket vill ta bort kravet på teleslinga eller motsvarande i publika lokaler, för att förenkla byggreglerna. Men försvinner kravet, då försvinner också hörselskadades delaktighet, konstaterar HRF.

  • Akut audionombrist orsakar årslånga köer
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2023-10-13">13 oktober 2023</time>

    Akut audionombrist orsakar årslånga köer

    I större delen av landet måste hörselskadade nu vänta över ett år på hörapparatutprovning, för att det saknas audionomer. På sina håll är väntetiden uppåt 18-24 månader.
    "Förödande", säger HRF.