Kategori: Nyhet
Datum: <time datetime="2018-02-08">8 februari 2018</time>

Nu införs skriftliga avtal vid telefonförsäljning

Äldre person håller i telefonlur, tittar på kreditkort.

Nu vill regeringen sätta stopp för oseriös telefonförsäljning. I höst införs det troligen krav på skriftligt godkännande från konsumenten.
Bra, tycker Hörselskadades Riksförbund (HRF), som de senaste åren har drivit krav på skärpta regelverk.

En majoritet av svenska folket upplever att det är lätt att bli vilseledd vid telefonförsäljning. En av tio upplever att de har tackat nej till ett erbjudande över telefon men ändå fått en leverans. Det visar en undersökning som Konsumentverket låtit göra.

Särskilt utsatta är hörselskadade – och synnerhet äldre hörselskadade.  Det är lätt att höra fel och missuppfatta, och det händer att skrupellösa säljare drar nytta av det. Det finns till och med företag som har satt i system att ringa upp och slå mynt av äldre.

Proposition på gång

HRFs kongress 2016 gav starkt stöd till en motion från Hörselskadades förening i Katrineholm, om att HRF ska arbeta för att avtal ingångna per telefon ska bli giltiga först efter skriftligt godkännande av den köpande parten. Sedan dess har förbundet haft upprepade kontakter med regeringskansliet kring denna fråga.

Och nu är det på väg att bli verklighet. På tisdagen gick biträdande justitieminister Heléne Fritzon (S) och konsumentminister Per Bolund (MP) ut i en debattartikel i Dagens Samhälle, där de aviserade att en proposition läggs fram den 13 mars. Ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning kan träda i kraft i höst.

Kan välja i lugn och ro

Regeringens förslag innebär att det inte längre är tillåtet med muntliga avtal i telefon. Istället måste en skriftlig bekräftelse på erbjudandet skickas till köparen, så att hen i lugn och ro kan gå igenom avtalet och välja att acceptera skriftligen – eller inte.

Om en vara eller tjänst levereras utan giltigt avtal är inte konsumenten skyldig att betala. Ansvaret ligger på försäljarna.

Både försäljarens bekräftelse erbjudande och konsumentens godkännande kan skickas via sms, e-post eller vanlig post.

Länkar

Skriftligt avtal ska krävas vid telefonförsäljning (Dagens Samhälle 2018-02-09)

Hörselskadad man lurad av telefonsäljare – krävs på 78 000 (HRF.se 2017-10-29)

Relaterade nyheter

  • Sänkt avgift på hörapparater föreslås i Kronoberg
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2024-09-13">13 september 2024</time>

    Sänkt avgift på hörapparater föreslås i Kronoberg

    Nu föreslås en sänkning av utprovningsavgiften i Kronoberg, från 950 till 800 kronor.– Vad vi har jobbat för detta! Det är en uthållighetsseger, säger Gudrun Rydh, sekreterare i HRF Kronoberg.– Men kampen fortsätter. Avgifterna är...

  • HRF lyckades rädda kravet på teleslingor
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2024-09-05">5 september 2024</time>

    HRF lyckades rädda kravet på teleslingor

    Nu är det klart: Kravet på teleslingor i publika lokaler är räddat. HRF lyckades få Boverket att ändra sig.
    De nya byggreglerna kommer kräva ”system för ljudöverföring till hörhjälpmedel” i publika lokaler av alla storlekar.

  • Vem får hörselskadades kulturpris 2024?
    Kategori: Nyhet
    Datum: <time datetime="2024-06-03">3 juni 2024</time>

    Vem får hörselskadades kulturpris 2024?

    På onsdag, den 5 juni, delar HRF ut Jan-Peter Strömgrens kulturpris, till hörselskadade inom kulturområdet.Vem får priset i år? Det avslöjas i en direktsänd prisutdelning i Zoom på onsdag klockan 11. Missa inte det! På...