Kategori: Nyhet
Datum:

”Plexiglas skapar stora problem för hörselskadade”

Plexiglas framför butikskassa i Stockholm.

Har plexiglasen kommit för att stanna? Ja, det mesta tyder på det. Därför måste butiker, vårdmottagningar med mera bli bättre på att använda text, hörteknik och andra hörselsmarta lösningar, anser HRF.
– Det finns en stor oro bland hörselskadade, säger HRFs förbundsordförande, Mattias Lundekvam i en intervju med TT.

I samband med Hörselveckan 2021 slog HRF larm om att munskydd, plexiglas och avstånd skapade stora svårigheter för personer med hörselnedsättning. redan då pekade HRF på att det finns en rad enkla åtgärder som butiker, vårdmottagningar och andra verksamheter kan vidta, som skulle underlätta för alla parter – inte minst hörselskadade.

Men alltför lite har hänt. Och läget är fortfarande svårt, trots de lättade restriktionerna.

– De otillgängliga lösningarna finns fortfarande kvar i hög grad. Det finns en oro för att man kommer att fortsätta med plexiglas och den typen av lösningar i fortsättningen också, säger HRFs förbundsordförande Mattias Lundekvam i en intervju med Nyhetsbyrån TT. 

Kunskap och verktyg saknas

Ansvariga myndigheter har varit dåliga på att lyfta fram behovet av tillgänglighet inom vård och omsorg, anser Mattias Lundekvam. Även i butiker och andra utåtriktade verksamheter är problemen stora.

Detta drabbar också personal, med eller utan hörselnedsättning, som ofta upplever problem med att höra på grund av plexiglas. Men de saknar oftast kunskap och tillgång till praktiska lösningar.

Efterlyser text och hörteknik

HRF efterlyser tydliga skyltar, textning, teleslingor och högtalare vid kassor och receptioner, samtalsvänliga ljudmiljöer samt utökad möjlighet till videosamtal och chattar i vården. Även skrivtolkning behöver bli betydligt vanligare, anser HRF.

Det hjälper också att befinna sig i lugnare miljöer där man hör bättre, speciellt om munskydd används.

Måste säkra kommunikationen

Mattias Lundekvam pekar också på enkla lösningar, som att använda papper och penna eller ett genomskinligt visir i stället för munskydd när det är möjligt, så att patienten kan se munnen på den som pratar.

– Om man ska ha en ny praxis där man ska tillämpa munskydd under en längre tid måste man också säkerställa att det fungerar för målgruppen. Då tänker jag inte minst på äldreboenden där många har en hörselnedsättning.

Länkar

Hörselskadade oroas för långvariga plexiglas (Nyhetsbyrån TT 2021-09-27)

Råd om hörselsmart tillgänglighet i coronatider (HRFs råd på Hörsellinjen.se) 

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."