Kategori: Nyhet
Datum:

Kvinna DO-anmäler Arbetsförmedlingen för vägran att boka skrivtolk

En hörselskadad kvinna nekades skrivtolk vid möte med Arbetsförmedlingen i Hässleholm. Istället fick hon beskedet: ”Vi upprepar tills du uppfattar”. Nu har Arbetsförmedlingen anmälts till Diskrimineringsombudsmannen (DO).

13846
Den gravt hörselskadade kvinnan hade begärt skrivtolk på möten med Arbetsförmedlingen. Hon hade förklarat att hon behöver skrivtolk vid möten med myndighetspersoner för att kunna vara säker på att hon uppfattar allt som sägs, berättar tidningen Norra Skåne.

Skulle ”upprepa allt” tills hon hörde

Men vid ett möte på Arbetsförmedlingen i Hässleholm upplevde hon att hon blev sarkastiskt bemött när hon påpekade sitt behov av skrivtolk, och senare fick hon besked om att de inte kunde boka skrivtolk vid varje möte med henne. Istället sa handläggarna att de skulle upprepa allt de sade till dess att de fått klart för sig att hon uppfattat rätt.

Kvinnan upplevde detta som mycket kränkande och diskriminerande. Hon gjorde därför en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO).

Kan vara brott mot förvaltningslagen

Myndigheter är skyldiga att anordna tolk vid behov, enligt förvaltningslagen. I 8 § står det: ”När en myndighet har att göra med någon som inte behärskar svenska eller som är allvarligt hörsel- eller talskadad, bör myndigheten vid behov anlita tolk.”

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."