Kategori: Nyhet
Datum:

Hörselvården i Västerbotten lyckades kapa köerna

hörapparat sätts på kvinna med mörkt hår

För två år sedan hade Västerbotten över 18 månaders väntetid till hörapparatutprovning. Det var en av de längsta köerna i landet.
Men nu är läget ett helt annat. Tack vare nyrekryteringar och effektivare planering klarar hörselvården vårdgarantin på tre månader. Och både personal och patienter är lättade.

 

De senaste åren har hörselvården i Västerbotten varit hett omdebatterad. Den ena dystra rubriken efter den andra har berättat om orimligt långa köer och hörselskadade som drabbats hårt.

Orsaken var framför allt svårigheter att rekrytera audionomer. Verksamhetsansvariga sökte med ljus och lykta, men lyckades inte få tag i den personal som behövdes. De hade även problem med att köpa in utprovningar av privata aktörer – ingen nappade.

Rekryteringar och effektivisering

Men till slut lossnade det. Västerbottens nya hörselvårdschef lyckades rekrytera fyra nya audionomer och en hörseltekniker. Samtidigt såg de över schemaläggningen, effektiviserade tidsbokningarna och utvecklade samarbetet inom länet.

Det gav resultat. Köerna minskade snabbat och väntetiden är i dag kortare än tre månader, vilket innebär att Västerbotten nu klarar vårdgarantin.

Köerna blev valfråga

Ett annat län som har haft stora problem med köer inom hörselvården är Kalmar län. Precis som i Västerbotten har problemet där varit vakanta tjänster och svårigheter att rekrytera. Och i båda regionerna blev köerna en valfråga, med förslag på vårdval som en lösning på köproblemen.

I Västerbotten tycks inte vårdval bli aktuellt. Men i Kalmar län har den styrande majoriteten för avsikt att införa vårdval, något som HRF har varnat för.

– Politikerna lurar sig själva om de tror att vårdval är en bra lösning på köproblemet. I själva verket sätter det vårdkvaliteten på spel, sa HRFs förbundsordförande, Mattias Lundekvam, i höstas.

Framför allt pekar HRF på det nationella kvalitetsregistret för hörselrehabilitering, som bygger på omfattande patientenkäter. Det visar att införandet av vårdval har påverkat vårdkvaliteten och gör att hörapparatutprovningarna får signifikant sämre betyg av patienterna.

Länkar

Hörcentralen har kapat vårdkön med 15 månader (SVT Västerbotten 2019-01-30)

Vårdval kan rasera hörselvården i Kalmar län, varnar HRF (HRF.se 2018-10-17)

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."