Kategori: Nyhet
Datum:

”Den otillgängliga sjukvården blev en chock”

”Jag är chockad över att sjukvården är så otillgänglig för oss med nedsatt hörsel”. Det skriver Auris-reportern Ulrika Nilsson i en krönika i Svenska Läkaresällskapets tidning SLS-Aktuellt.
I dag kom domen mot mannen som rammade henne med en vattenskoter, så att hon tvingades uppleva hur svårt det kan vara att vara patient med hörselnedsättning.

Foto: Camilla Svensk/HRF
Foto: Camilla Svensk/HRF

Läs Ulrika Nilssons krönika i SLS-Aktuellt:  ”När man inte hör vad läkaren säger”

I dag, onsdag, kom domen mot den man som i juni för två år sedan körde på Ulrika Nilsson, reporter på HRFs tidning Auris, när hon simmade i Mälaren. Skotern rammade henne i huvudet och hon ådrog sig livshotande skador. Och nu döms mannen till 70 dagsböter och skadestånd på 251 000 kronor för vållande till kroppsskada och vårdslöshet i sjötrafik.

”De visste inte vad skrivtolk var”

Ulrika överlevde som genom ett under, och är oerhört tacksam för det. Men hon har haft en mycket tuff väg tillbaka. I en krönika i Svenska Läkaresällskapets tidning SLS-Aktuellt ger hon en skrämmande bild av den första tiden på sjukhuset:
”I vanliga fall hör jag dåligt, men efter skallskadan hörde jag ännu sämre. Vätska, blod och svullnad låg i vägen för ljud. Vårdpersonalen verkade inte förstå mitt problem. Utmattad bad jag om en skrivtolk. De visste inte vad det var. Det tillstötte allvarliga komplikationer och plötsligt var det fullt pådrag – jag togs till en annan avdelning för att få behandling. Jag kunde inte höra vad som var fel eller hur allvarligt mitt tillstånd var. Personalen pratade med mig. Vad de sa? Inte en aning! Inte så konstigt att jag blev livrädd.”

Viktig tipslista till vården

Intill krönikan ger Ulrika Nilsson åtta viktiga tips till läkare och annan vårdpersonal: ”Så kan vården underlätta för hörselskadade”.
Det är en lista som vården runt om i landet borde ta fasta på, om vikten av tolkning, samtalsförstärkare, grundläggande hörapparatkunskap, bra belysning och ljudmiljö, skriftlig information och text-tv som standard i tv-apparater på sjukhus.

Ulrika Nilssons krönika:

När man inte hör vad läkaren säger (SLS-Aktuellt, nr 4- 2014)

Andra länkar:

Förare dömd för vattenskoterolycka (Sveriges Radio P4 Stockholm 2015-03-25)

Ulrika skadades svårt av vattenskoter: ”Sjukvården en pärs för mig som hörselskadad” (tidigare artikel på HRF.se 2013-07-23)

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."