Kategori: Nyhet
Datum:

Alla ska enkelt kunna ta del av public service, kräver HRF

Alla ska enkelt kunna ta del av SVT via ”vanlig”, trådbunden tv, inte bara via appar och webbtjänster. Den så kallade vidaresändningsplikten för public service måste därför finnas kvar – och utökas med lagkrav om textning, skriver HRF till Kulturdepartementet.

I Sverige har vi något som kallas vidaresändningsplikt. Det innebär att ägare eller operatörer av trådbundna nät (kabel-, fiber- och kopparnät) är skyldiga att se till att anslutna hushåll kan ta emot vissa kanaler utan extra kostnad. I dag gäller detta public service-kanalerna SVT1, SVT2, SVT Barn/SVT24 och Kunskapskanalen.

Men behövs vidaresändningsplikten i dag, när allt fler ser tv via internet och olika streamingtjänster? Nej, tycker en del fastighetsägare och andra aktörer. Ja, absolut! konstaterar HRF i ett vårt remissvar till Kulturdepartementet på en rapport från Myndigheten för press, radio och tv (MPRT).

De flesta äldre ser fortfarande på ”vanlig” trådbunden tv

Stora delar av befolkningen, inte minst äldre, tar fortfarande del av tv-kanaler i huvudsak via trådbundna nät. Endast hälften av alla i åldern 65-74 år har tittat på streamad tv. I gruppen 75-85 år är andelen bara 38 procent (SCB 2022).

Att ta bort vidaresändningsplikten skulle därför begränsa tillgången till SVT och UR, och särskilt i åldersgrupper som redan är särskilt utsatta för digitalt utanförskap. Därmed skulle inte kanalerna kunna leva upp till sina public service-uppdrag; att tillgodose allmänhetens behov av allsidig, saklig och opartisk upplysning, innebär att hela allmänheten enkelt kunna ta del av deras utbud via sina tv-tjänster – även i ”vanlig” trådsänd tv.

Krav på att textningen ska följa med

Precis som Myndigheten för press, radio och tv vill vi inte bara ha kvar vidaresändningsplikten – vi vill utöka den. Det är viktigt att ändra i radio- och tv-lagen, så att det uttryckligen står att vidaresändningsplikten omfattar tillgång till textning, tolkning, uppläst text och annan tillgänglighet. för att säkerställa att hörselskadade, inte minst äldre hörselskadade, kan ta del av public service.

Så gott som dagligen kontaktas HRFs rådgivningstjänst Hörsellinjen av hörselskadade och närstående som inte lyckas få fram fungerande textning.
Det händer allt för ofta att det saknas stöd för textning. Situationen försvåras av att det finns en uppsjö av leverantörer, tv-apparater, boxar, hubbar, programvaror med mera. Flera aktörer skyller på varandra.
Att utöka vidaresändningsplikten så att den även omfattar textning, kan göra stor skillnad för många hörselskadade, inte minst äldre.

Ska vara lätt för alla att se SVT

Under årens lopp har HRF drivit fram höga krav på textning och hörbarhet i public service, med hänvisning till allmänhetens behov. I dag har SVT därför en särställning för Sveriges 1,5 miljoner hörselskadade.

Det märks inte minst i tider av kris och krig, när vårt behov av information är oändligt stort. När Ryssland anföll Ukraina hade SVT, TV4 och andra mediehus åtskilliga timmar av extrasändningar, men endast SVT textade i princip allt. När covid-19-pandemin bröt ut sände en rad medier direkt från viktiga presskonferenser, men bara SVT textade allt.

Detta gör att HRF anser att det behövs en så kallad framhävandereglering, som innebär att public service-kanaler är lätta att hitta och nå, oavsett leverantör, plattform och teknisk utveckling.

Relaterade nyheter

  • Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    Nu inför TV4 autotextning även i tv: ”Trycket blev för stort”

    Nu har TV4 tänkt om. Nyligen, efter en ihållande tittarstorm och hård kritik från HRF, började TV4 autotexta flera direktsända program i linjär tv. "Trycket blev för stort", berättar TV4s tillgänglighetsansvariga.

  • HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRF i P4 Extra: ”Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp de behöver!”

    "Ge inte upp. Tjata, ring, ligg på!" Det rådet gav HRFs förbundsordförande Jonas Sahlberg i P4 Extra på tisdagen, till Andreas Svensson, 44 – en av många som drabbas av hörselvårdsköer på både ett och två år.
    Samtidigt uppmanade han regionerna att agera: "Kom ner med köerna och se till att folk får den hjälp som de behöver!"

  • HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”
    Kategori: Nyhet
    Datum:

    HRFs kongress om kökrisen: ”Vi kräver omedelbara åtgärder”

    "Hörselvårdens väntetider på både ett och två år innebär att vi riskerar att allvarligt försämra folkhälsan och öka vårdbehovet i hela landet."
    Det säger Hörselskadades Riksförbunds kongress i ett uttalande, som antogs 25 maj.
    "Vi kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla kan få hörselrehabilitering utifrån behov, i rimlig tid. Det är dags för landets regioner att prioritera hörselvården betydligt högre."